Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Experten: Håll det under 25 timmar i veckan

Medieforskaren Margareta Rönnberg pekar på de kunskaper som unga får genom sitt spelande medan Owe Sandberg, expert på spelberoende, varnar för den besatthet som unga kan utveckla.

Annons

Owe Sandberg är psykolog och expert på dataspelsmissbruk. Han hjälper ungdomar som har blivit beroende av dataspelande.

– De tonårspojkar jag behandlar spelar tio timmar om dagen eller mer. De är ofta begåvade och duktiga men de hoppar av gymnasiet i ettan för att få tid att spela.

Föräldrarna känner sig maktlösa.

– Mest beroendeframkallande av de här spelen är World of Warcraft. Spelet utlöser samma belöningssystem i hjärnan som heroin. Dina insatser belönas med nya krafter och nivåer, det blir en direkt återkoppling till dina prestationer.

Owe Sandberg tycker att föräldrar kan vara lugna så länge spelandet ligger på 20–25 timmar i veckan, då räknas det fortfarande som en fritidssysselsättning.

Men om spelandet passerar den gränsen är det varning.

– Gör ett schema och kom överens om att barnet inte får spela mer än högst fyra timmar om dagen. Inför en datorfrikväll i veckan då barnet ska ägna sig åt någon fysisk aktivitet och umgås med familjen. Sätt gränser från början, det är svårt att börja med regler med en 17-åring.

Margareta Rönnberg är lektor på Högskolan i Gävle och har forskat om ungas förhållande till data- och tv-spel. Hon menar att spelandet rent av kan öka intelligensen.

– De får snabb reaktionsförmåga, koordination mellan snabbhet och varsamhet, och kan skilja det väsentliga från det oväsentliga. Äventyrsspel kräver kombinatorisk tankeförmåga och det handlar om att kunna lösa gåtor, ändra taktik och utveckla avataren.

– I strategispel rör det sig om tålamod, att tänka strategiskt, analysera en situation och lösa problem under tidspress.

– I spel med kamrater tränas även social kompetens, tolerans och ansvar gentemot medspelare. De flesta av dessa färdigheter är användbara i vardagen.

Det finns stora skillnader mellan pojkars och flickors spelande.

– Pojkar spelar mer och det är de som absorberas av spelen.

– Pojkar uppfostras till att prestera, tävla och vara tekniskt kunniga. Spelet ger direkt feedback på prestationer. Flickor får lära sig att vara mer relationsorienterade, de föredrar ofta att spela Sims eller chatta.

Hon tycker inte att föräldrar ska oroa sig för att unga spelar våldsamma spel.

– Spelen blir till ett slags utagerad sagotillvaro som skänker en stunds förtrollning, en mer distanserad och enbart grafisk motsvarighet till gångna tiders fysiskt utlevda krigslekar och cowboylekar.

Mer läsning

Annons