Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Mest
läst

Fallet med den brinnande kepsen

/

Annons

Vad som fångar läsarnas intresse en speciell dag kan vara svårt att lista ut så där på förhand. Vem hade till exempel tänkt tanken att en obetydlig liten notis, till på köpet bara publicerad i en del av upplagan, skulle samla stora läsargrupper från hela landet?

På webben har vi ju möjlighet att direkt mäta hur många läsare som klickar upp en viss artikel. Många gånger blir jag väldigt förvånad över resultatet.

Nätets speciella, ibland svårbegripliga logik gör ju att uppgifter snabbt sprids som ringar på vattnet via olika formella eller informella nätverk. Mycket snart handlar det inte om det ursprungliga budskapet, det är snarare reaktionerna och reaktionerna på reaktionerna som blir huvudsaken.

Det här fallet handlade om den ”brinnande kepsen”. I ett notisblock hade vi en mycket kortfattad rapport om att någon elev på en skola i Norduppland tänt eld på en keps och att händelsen betraktades som skadegörelse. Inget mer.

Att övriga elever på skolan skulle notera att den lilla, obetydliga händelsen uppmärksammats i tidningen var kanske förväntat. Men sedan växte det.

Kommentarerna strömmade in och antalet sidvisningar nådde rekordnivåer. 14 500 läsare valde att klicka fram notisen, konstaterade vi efteråt. Kanske en förklaring till att vi just denna vecka nådde all time high för antalet besökare?

För papperstidningen är läsarströmmarna mer svåravlästa. Men en sak vet vi, finns inte tidningen i brevlådan vid avtalad tid på morgonen får vi en omedelbar reaktion.

Jag ska omedelbart blotta strupen och erkänna att många prenumeranter hade anledning att visa sitt missnöje under sommarperioden. När vi förde över adressuppgifter till vårt nya abonnemangssystem uppstod en massa problem. Alla sommarens normala adressändringar och långa väntetider på telefon förvärrade situationen.

Nu ska problemen vara åtgärdade. Vi kan se att distributionen av Arbetarbladet flyter som den ska på morgnarna. Fel uppstår naturligtvis ibland, men då ska läsarna som hör av sig få snabbt och konkret besked.

Det har ni rätt att kräva.

Hör gärna av er om ni har andra erfarenheter.

Mer läsning

Annons