Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Favoriter i glasen

/
  • Explorer Vodka tronar ohotat på första platsen över mest sålda spritsorter på Systembolaget.
  • Stort utbud. Det finns massor av flaskviner att välja på i Systemets utbud. Men de flesta svenskar väljer att köpa vin i kartong.

Vi dricker mer vin och mindre starksprit. En trend som hållit i sig ända sedan motboken avskaffades 1955. En titt i Systembolagets statistik för 2010 visar också att försäljningen av alkoholfria drycker ökar mest.

Annons

Förra året klunkade vi i oss 188 miljoner liter vin från Systembolaget. Merparten av dessa miljoner var förpackade i låda och pappförpackning. Nära 65 procent, vilket är all time high.

Av de 50 mest sålda vinerna var alla boxvin, utom det populära mousserande vinet Chapel Hill Sparkling Chardonnay som hamnade på 45:e plats. Glädjande är dock att benägenheten att köpa lite exklusivare viner, över 100 kronor, också ökat under senare år. Trenden är tydlig: vin i pappförpackning till vardags och dyrare vin om det ska firas lite extra.

Uselt i topp
Överlägset mest sålde det billiga sydafrikanska rödvinet Umbala förra året. Det puttade ner föregående års mest säljande Foot of Africa Chenin Blanc till andraplatsen. Båda dessa ger helt okej valuta för pengarna. Mer svårförståeligt är att riktigt simpla Castillo de Gredos Blanco ligger på femte plats och den nästan lika usla röda varianten på sjunde. Men där handlar det väl främst om priset, inte smaken.


Rus per krona
På ölfronten intet nytt skulle man kunna säga. För även om intresset för mer exklusiva, välhumlade ölsorter ökat, liksom utbudet, så syns det inte i bolagets statistik. Där dominerar i stort sett 50 olika varianter av standardiserad "Stor Stark", med många "uppspritade" extra starka fylleöl.

Vattniga, klent humlade, lågprisölet Sofiero Original säljer ohotat mest, nästan dubbelt så mycket som tvåan, den betydligt godare Mariestads.

Att inte en endaste ale har lyckats ta sig in på 50-i-topp är sorgligt. Den öltypen hyser ju de godaste och mest innovativa maltdryckerna. Men de kostar också någon krona mer. Så rpk-värdet (rus per krona) får råda.

Mer alkoholfritt
På spritsidan är svensken tämligen konservativ, även om vi också dricker mest maltwhisky per capita. Endast en nyhet har tagit sig in bland de 50 storsäljarna, nämligen Bacardi Mojito Classic, på 43:e plats. Explorer Vodka tronar på försäljningstoppen, med Lord Calvert i hasorna.

Den varugrupp som procentuellt ökade mest 2010 var de alkoholfria dryckerna, med nära 31 procent. Men från en mycket låg nivå. Glädjande är att de blivit så mycket bättre och godare på senare år, på både öl- och vinsidan.


Sune Liljevall

Mer läsning

Annons