Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dashcams okej eller inte? Arbetarbladet testade – och krockade

/
  • På Tredje Tvärgatan stannar inte mötande fordons förare för hinder i sin väg och backspeglarna krossas.
  • Redan på Ruddammsgatan, bara sekunder efter start, är det nära. En backande förare tittar sig inte över sin vänstra axel och är bara centimeter ifrån att backa in i mig.

Hur bra är det att ha en kamera på instrumentbrädan som filmar allt som händer under din bilfärd?
Arbetarbladet testade – och krockade.

Annons

Nu var inte syftet att krocka, men det råkade bli så. Och det var nära en krock minuter innan det smällde.

TV4 publicerade nyligen ett reportage om så kallade dashcams. Jag slår ett slag för svenskan, och kallar dem för instrumentbrädeskameror. Eller varför inte kamera i bilen? Det här har länge varit förbehållet polisen. De har haft kamerautrustade bilar under lång tid. De första var traffipax-bilarna som spred osäkerhet bland fartsyndarna.

I dag kan man köpa en actionkamera, eller aktivitetskamera, för en billig slant och sätta på instrumentbrädan. Dokumentera din körning, och händer det något har du ett dokument som bevisar din, förhoppningsvis, oskuld.

Läs här: Villainbrott på film

– På Länsförsäkringar i Gävleborg ser vi på saken precis som Peter Sandberg säger i TV4-reportaget, säger Lena Bogren som är presstalesperson på Länsförsäkringar i Gävleborg.

Hon berättar att man i Gävle ännu inte haft något aktuellt skadeärende där sådana här filmfiler ingått i utredningen.

– Om det är relevant för att konstatera vad som hänt, skulle vi använda oss av det. Teoretiskt skulle det också kunna fälla avgöranden, säger hon.

Än så länge finns inget prejudicerande rättsfall som visar att detta är kameraövervakning. Datainspektionen vill få klarhet i hur kamerorna ska betraktas, och har överklagat ett ärende till Högsta Förvaltningsdomstolen för en vägledande dom.

Läs här: Kameraövervakning - så funkar det

Om det blir så, måste man söka tillstånd hos Länsstyrelsen för kameraövervakningstillstånd. Det kostar mer än vad kameran kostar.

Hur var det då med min egen film?

Jo, det bar sig alltså inte bättre än att jag blev påkörd på Tredje Tvärgatan på Brynäs. Och, ja, det är jag som säger att jag blev påkörd. Det tyckte inte föraren av det andra fordonet.

Voila, där har vi ett dilemma. Jag visade hen efter vår lilla skärmytsling, att bilen var rikligt utrustad med tvenne kameror och bad hen vinka till kameran. Det var inte så populärt.

Nåväl, på mitt försäkringsbolag. så blev skaderegleraren Mikael Lönnberg smått lyrisk över filmsekvensen.

– Jag har tidigare i ett fall fått en film från en kollision. Den fällde definitivt avgörandet i det ärendet, säger han.

Nu finns det andra problem kring dessa metoder, tillståndsbiten och Datainspektionens syn på saken,tillägger han.

– På vår sida av planket är det ingen som skulle protestera i alla fall, säger Mikael Lönnberg.

Läs också: Här tas Arbetarbladets reporter med på en oförglömlig åktur – i 300 knyck

Läs också: Hur kör vi egentligen?

Mer läsning