Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det behöver gästrikarna konsumenthjälp med

Skuldrådgivning, hantverkstjänster, vardagsekonomi och klagomål är vad medborgarna hör av sig om till Konsument Gästrikland.

Annons

Allra mest hör folk av sig till konsumentrådgivningen när det gäller klagomål. Under andra kvartalet kom 281 klagomål in, om fel eller problem som har uppstått med varor eller tjänster. Att fråga om lagar eller förköpsinformation är inte lika vanligt, men skedde 141 gånger under samma tid.

Detta visar en rapport från Konsument Gästrikland där alla ärenden har sammanställts.

De vanligaste frågorna som ställs är frågor om boendets reparation och underhåll. Många gånger undrar folk om hantverkstjänster, som toppar listan över problemområden. Det handlar ofta om att avtal mellan konsument och hantverkare saknas och man undrar vad saker egentligen ska kosta. Begagnade bilar är ett annat problemområde, och köp av abonnemang till fast telefon.

Skuldrådgivning är också ett vanligt område som folk vill ha hjälp med. Av Gästriklands kommuner hade Sandviken flest förfrågningar om skuldrådgivning, 22 stycken, medan Gävle hade 21.

Mer läsning

Annons