Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Felparkerarnas fiende nr 1

/
  • Carl-Axel Andersson och hans företag Cale tillverkade parkeringsautomater redan på 1950-talet. Och efter Stockholm var Gävle först i landet med nymodigheten.

Carl-Axel Andersson från Bomhus startade en industri som i 60 år försett världen med parkeringsautomater.

Annons

Vintern 1952 började polisen i Gävle tröttna på alla bilister som struntade i förbudsskyltarna och parkerade sina fordon lite hur som helst. Dittills hade konstaplarna nöjt sig med en mild tillsägelse men nu kom en lag som gjorde att de kunde skriva ut böteslappar direkt på gatan.

I mitten av 1950-talet började det också kosta pengar att ställa ifrån sig bilen helt lagligt i centrala Gävle. Åtminstone om man gjorde det på Rådhustorget eller vid Norra Rådmansgatan där galvaniserade parkeringsmätare stod i stram givakt efter trottoarkanten. Lägsta avgiften var 25 öre och då tog det en halvtimme innan en röd plåtskiva helt fyllde upp det lilla fönstret i automatens huvudknopp.

Den nya ordningen trädde i kraft torsdagen den 3 november 1955 klockan åtta på morgonen. Några minuter senare parkerade Lasse Nygren från Furuviksparken sin kromglänsande Ford Crown Victoria utanför Stadshuset. Han steg ur, grävde i byxfickan och fiskade upp ett mynt som han stoppade i apparaten. Sedan vred han om det lilla handtaget och gick därifrån.

Det här var ingen stor händelse i unge herr Nygrens liv. Men det var det för Carl-Axel Andersson som stod en bit bort och spejade. Det var nämligen han som konstruerat mätaren och levererat de första arton exemplaren till Gävle stad.

Carl-Axel var född i Bomhus 1918. Han pappa var stabbläggare på sågen och själv arbetade han där som märkpojke när han var liten. Efter folkskolan gick han några år på en yrkesskola, och trots att det var den enda utbildning han fick kom han längre fram i livet att skapa mekaniska apparater som var ett under av precision.

Nu var det inte Andersson som uppfann parkeringsautomaten, det skedde i Oklahoma 1935. Och Gävle var inte riktigt först i Sverige med nymodigheten, för i Stockholm hade man satt upp åtta mätare redan 1952. Men med en stor portion uppfinningsrikedom och en sällsynt blick för affärer byggde Carl-Axel upp ett företag som kom att bli helt dominerande i sin bransch och som än i dag exporterar sina måttligt omtyckta produkter över i stort sett hela världen.

Carl-Axel Andersson flyttade tidigt till Stockholm där han startade verkstadsföretaget Cale. Samtidigt började han fundera på det här med parkeringsautomater och 1955 tog han patent på en konstruktion, som inte var helt olik sin amerikanska förebild. Sedan de första exemplaren satts upp i Gävle dröjde det inte länge förrän parkeringsmätare från Cale började dyka upp lite varstans i Sverige och även i norska och tyska städer.

Våren 1961 flyttade Carl-Axel hem till Gävle och tog halva fabriken med sig. Första tiden höll man till i Gävle Bryggeris gamla lokaler vid Gustavsbro, men där blev man trångbodda redan efter ett halvår. Vid fabriken i Gävle tillverkades alla delarna till apparaterna som sedan plockades ihop i Stockholm. Man hade omkring trettio anställda på vardera stället.

Några år senare flyttade Cale Industri AB in i Ångväveriets gamla lokaler på Söder och nu dominerade man marknaden totalt. Av de 10 700 parkeringsautomater som sattes upp i Sverige 1969 stod det Cale på 10 200, samtidigt som exporten hela tiden ökade.

Från början var mätarna helt mekaniska, men med tiden fylldes de med fler och fler elektroniska komponenter. Nu började man också gå ifrån tanken på att det måste stå en automat vid varje parkeringsruta. Den första biljettmaskinen kom 1970 och var konstruerad av Carl-Axel Anderssons svärson Bela Farkas, som senare blev teknisk chef vid företaget. Tjugo år senare utgjorde biljettautomaterna nittio procent av företagets produktion.

1982 flyttade fabriken till Marielund och fyra år senare såldes Carl-Axel Andersson sitt livsverk. I dag heter företaget Cale Access AB, har 85 anställda och håller till i Kista utanför Stockholm.

Mer läsning

Annons