Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hur kör vi egentligen?

/
  • Trafikläraren Mia Hollsten har god bromsberedskap och har inga problem att tillämpa högerregeln.
  • Förvånade miner i bilen som har förkörsrätt.

Efter att ha krockat bestämde jag mig för att köra en sväng på stan med ett proffs. Mia Hollsten från Ansans körskola körde mig säkert genom stadens falluckor.

Annons

Enligt min mening, är trafikanter i Gävle generellt dåliga på att använda körriktningsvisare och att köra i cirkulationsplatser. Det här med att cykla på trottoarer, får vi ta en annan gång. Hur är det med högerregeln då? Den får väl ändå anses som en av grundbultarna bland trafikregler.

– Den är det klent med. Vi kör norrut på Luthergatan och här är det högerregeln som gäller, säger hon.

Hon berättar att de flesta som trafikerar en gata som Luthergatan uppfattar den som en huvudled. När vi svängde in från kaserngatan så skymtar en huvudledsskylt förbi i periferin. Men den gäller på Kaserngatan.

Läs här: Bröt mot trafikregler

I korsningen med Sofiagatan och Sofiaplan kommer en bil från höger. Mia har god bromsberedskap och kör bara i 30 kilometer i timmen. Stannar och släpper fram bilen. Vi ser två fågelholkar som inte kan begripa varför vi stannar. Till slut rullar bilen in på Luthergatan med två glada figurer i framsätena.

– Det är till och med vanligt att de som har förkörsrätt, kommer från höger alltså, stannar och vinkar fram bilen som ska stanna. Det förstärker felbeteendet, säger Mia Hollsten.

Nästa lektion kommer att handla om hur man kör i en cirkulationsplats.

– Det byggs många nya sådana och rätt använda så ger de en smidigare trafikrytm. Inte så många totalstopp som rödljusen ger, säger hon.

Läs här: Speedweekend - "dårarnas paradis"

Det gäller att hålla sig till reglerna. Vill man däremot inte det, så kanske man ska besöka Speedweekend och köra tillsammans med Glenn Ocklund på Årsundas is. Där gäller inga regler.

Läs också: Dashcams okej eller inte? Arbetarbladet testade – och krockade

Läs också: Här tas Arbetarbladets reporter med på en oförglömlig åktur – i 300 knyck

Mer läsning