Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

JC i Gävle och Valbo har bytt skepnad

/
  • Johan Bergman och Jonas Jansson. Butikschefer för Jeansbolaget i Gävle och Valbo.
  • Butikerna ligger kvar i samma lokaler, med samma personal och med samma fokus: jeans.

Risken för konkurs låg bakom hörnet och de hade fått nog av toppstyret. Butikscheferna Johan och Lars Bergman i Gävle och Jonas Jansson i Valbo valde att bryta sig loss från JC och kallar sig numera för Jeansbolaget.

Annons

UPPDATERAD 1/2:

Förra året gjorde franchisekedjan JC en förlust på 34 miljoner kronor. Kedjan har länge gått med ekonomisk förlust och har under några år både bytt namn och ägare två gånger.

Nu har butiksägarna i Gävle och Valbo brutit med JC och i stället bytt skepnad till Jeansbolaget.

– Det kommer nog ta flera år innan folk förstår att vi heter Jeansbolaget. Vi kommer nog bli kallade för JC, eller gamla JC, ett bra tag framöver, säger Jonas Jansson som är butikschef för Jeansbolaget i Valbo.

För kundens blotta öga är det nog inte mycket mer än butiksskylten som har ändrats sedan man bröt sig loss från JC vid årsskiftet. Butikerna ligger i samma lokaler, det är samma fokus på jeans, det är samma personal som i de tidigare butikerna. Samtidigt vill man inte bli förknippad med den tidigare kedjan.

– Det känns varken konstigt eller fel att lägga JC-tiden bakom sig. Det blev bara sämre, om man ska uttrycka sig så, att hålla sig kvar där. Det blev ett sämre klädutbud och även för nischat till en specifik målgrupp. Nu ska vi bredda oss och bli mer ålderslösa, säger Lars Bergman som är butiksägare i Gävle tillsammans med Johan Bergman.

Totalt är det 22 tidigare JC-butiker i Sverige som har bytt skepnad till Jeansbolaget. Bolaget är en fackkedja som butikerna själva har startat och äger. Trots att det är för tidigt att sia om framtiden hoppas man att det kommer bli ungefär 50 butiker i landet som i slutändan kommer att tillhöra den nya kedjan. Redan i augusti tog man beslutet att hoppa av JC-samarbetet.

– JC låg på gränsen till konkurs, då startade vi bolaget, säger Lars Bergman, som tillsammans med de andra 22 butiksägarna startade bolaget redan 2013.

Men hänger det inte på att ni småbutiker finns kvar inom kedjan för att JC ska överleva?

– Det är ju klart att det blir en ekonomisk förlust för dem att vi inte längre är samarbetar, men samtidigt har de ju kvar sina egna butiker, säger Lars Bergman.

JC har tidigare fått kritik för att vara för otydliga i sitt koncept. Man har inte förstått vilken målgrupp som kedjan har riktat sig till, men det håller man inte med om i Gävle och Valbo.

– JC har förknippats med ungdomar, det hette ju Junior Center till en början. Många äldre har känt att de inte är välkomna, men det ska vi försöka ändra på, säger Jonas Jonsson.

På grund av att butikerna nu inte längre är bundna till JC:s klädutbud kan butikerna själva fokusera på vad Gävle- eller Valboborna vill ha.

– Fastän man inte tror det kan det skilja sig otroligt mycket i vad folk vill köpa beroende på om man bor i Gävle eller i Valbo, säger Jonas Jansson.

– Det handla om att Valboborna vill ha mer slitna jeans eller en annan färg på byxorna. I Gävle gillar man mer den rena looken, fyller Johan Bergman i.

Arbetarbladet har sökt JC:s huvudkontor för en kommentar.

Mer läsning

Annons