Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Många har känt sig lurade av Phone Family

Konsumentverket har hotat Phone Family med rättsliga åtgärder efter att ha fått in 169 anmälningar mot företaget.

Annons

Anneli Jussi är inte den enda som har känt sig lurad av Phone Family. Konsumentverket har fått in 169 anmälningar mot företaget sedan 2012, och nästan lika många, 155 stycken, finns hos Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Konsument Gästrikland har fått in nio klagomål mot företaget sedan 2013.

Många av anmälningarna gäller fall där säljare ska ha hävdat att datorer, telefoner och surfplattor är kostnadsfria, trots att det tas ut en extra avgift.

LÄS MER: Försäljare erbjöd småbarnen surfplattor gratis – kostnaden var 14 400 kronor

I januari i fjol utfärdade Konsumentverket två förelägganden till företaget. Ett som gällde förbud mot att påstå att en vara var gratis om så inte var fallet, och ett som gällde att tydligt informera om kostnaden för abonnemang med tillhör­ande produkt.

Trots detta fortsatte anmälningarna mot Phone Family att komma in, och i somras hotade Konsumentverket med rättsliga åtgärder och att kräva ut vite på sammanlagt 1,5 miljoner kronor. Dessa planer skrinlades efter att Phone Family kom in med ett yttrande, men sedan dess har Konsumentverket fått in ytterlig­are 25 anmälningar, elva som gäller vilseled­ande marknadsföring.

– Ju fler anmälningar som kommer och som berör just de problemen som förelägganden avser, ju större risk finns det så klart att vi vänder oss till domstolen för att få ett vite utdömt, säger Niclas Ernebratt, jurist på Konsumentverket.

LÄS MER: Konsument Gästrikland: ”Viktigt att alltid läsa igenom avtalen”

Myndigheten hade ett möte med ledningen för Phone Family förra veckan.

– Vi tror och hoppas att det är givande att föra direkta diskussioner med ett företag, som ett komplement till våra granskningar eller våra tillsynsåtgärder, säger Niclas Ernebratt.

Thomas Ahlerup, informationschef på Phone Family, skriver i ett mejl till Arbetarbladet att de följer upp varje enskild anmälan hos Konsumentverket och häver köp där fel har begåtts. Säljare som inte följer företagets regler kommer inte att få arbeta kvar.

– Vi arbetar hela tiden med kvalitetsfrågor för att säkerställa att våra säljare följer de regler vi har, skriver Thomas Ahlerup.

*

För fler lokala nyheter och pushnotiser om viktiga händelser från just ditt närområde, ladda ner vår nya app till din Iphone eller Android!

För Iphone: Hämta här

För Android: Hämta här

Mer läsning

Annons