Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Olyckorna på väg 56 – 5 döda på 6 år "Vajerräcke hade kunnat rädda Joels och andras liv"

/
  • Ove Lindholm är kritisk till att det tar för lång tid för Trafikverket att bygga om riksväg 56.
  • Ewa och Ove Lindholm miste sin då 20-årige son 7 januari 2010.

Tidigare i veckan omkom en 66-årig kvinna efter en krock på väg 56 mellan Hedesunda och Gävle. En väg som länge har varit olycksdrabbad.
– Ett vajerräcke hade säkert gjort att Joel varit vid liv i dag, säger Ove Lindholm, pappa till Joel Lindholm som trafikdödades 7 januari 2010 på riksväg 56.

Annons

Joel Lindholm blev bara 20 år gammal. Han hade varit i Hedesunda och hälsat på i föräldrahemmet och var på väg till hockeyträning i Gävle. På väg 56 i Främlingshem fick han sladd på bilen i en kurva, samtidigt som han mötte en lastbil.

– Ett vajerräcke hade ändrat allt. Bilen hade varit skrot, men Joel hade med all säkerhet överlevt, säger pappa Ove.

Ove Lindholm har lite svårt att förstå de långa processtiderna för vägens ombyggnad.

– Det borde varit klart för länge sedan, säger han.

Vi sitter i Ewa Lindholms växthus i Hedesunda. Ewa är mamma till Joel.

– Det här växthuset byggde Ove till mig. Det har varit min räddning genom åren, säger hon.

– Jag begriper heller inte att det kan ta sådan tid att ens komma till ett beslut, säger Ewa Lindholm.

Läs här: 20-åring dog i krock med lastbil

I juli 1999 dog en man i 30-årsåldern från Österfärnebo efter att hans bil blivit rammad av en pappersbal som lossat från en lastbil. Olyckan inträffade vid Främlingshem mitt på dagen.

Lastbilen var på väg mot Gävle när den plötsligt höll på att köra ner i diket men föraren lyckades få upp lastbilen på vägen igen. I samband med det krängde det bakre skåpet och lasten med pappersemballage for mot den ena väggen som gav vika.

Pappersbalarna vägde mellan 600 och 900 kilo och en av dessa träffade fronten på en skåpbil som kom körandes i motsatt riktning.

Den våldsamma kollisionen var oundviklig och föraren dog troligtvis omedelbart vid kollisionen. Föraren till lastbilen chockades svårt men fick inga fysiska skador.

Tidigast om ett år väntas Trafikverket fatta beslut om vilket alternativ för ombyggnaden man väljer.

Genom att bygga om vägen enligt de två kvarvarande alternativen beräknar Trafikverket att dödstalet sänks med en person per år.

Läs här: 66-årig kvinna dog i frontalkrocken på väg 56

– Den statistiken som Trafikverket hänvisar till säger ju att om vägen hade haft ett vajerräcke så hade ingen av de här människorna dött, säger Ove Lindholm.

Mer läsning