Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sju nya fartkameror mellan Gävle och Hedesunda

/
  • Sju fundament för kamerorna är färdigställda. Här i Kjessmansbo för norrgående trafik.

Under hösten är det dags att lätta på gasen mellan Hedesunda och Gävle.

Annons

Sju hastighetsövervakningskameror kommer att vara i drift före vinterns intåg. Anledningen till att vägen utrustas med automatisk trafiksäkerhetskontroll (ATK) är att medelhastigheten är för hög. Hastighet, trafikmängd och olycksfrekvens är faktorer som avgör hur vägsträckorna prioriteras.

Stefan Lindh är regionchef för region mitt och norr för ATK-systemet.

– Är det högt på de här kriterierna så ligger man bra till. Trafikverket får in förslag på vägsträckor som regionerna vill utrusta. Och utifrån trafikmätningarna och olycksstatistik väljer vi ut vägsträckorna, säger han.

Kostnaden för att installera systemet är mellan 300 000 till 400 000 kronor per kamera.

Anders Wiman från Gästrike-Hammarby var projektledare för ATK-systemet när det utvecklades i mitten av 2000-talet.

– Ja, det där med kamerorna är en laddad historia. Jag minns en kommunalpolitiker i Stockholm som hörde av sig till mig och var upprörd. Det var när Drottningholmsvägen skulle få kameror. Han tyckte det var för jävligt att politikerna skulle behöva spendera mer tid i bilen. Jag undrade lite försynt om han verkligen ville uppmana folk att bryta mot lagen, sen var det slutdiskuterat, säger han.

Enligt Trafikverkets beräkningar leder en medelhastighetssänkning med 1 km/tim på hela det svenska vägnätet att 25 personers liv räddas per år. Kamerorna längs länsväg 509 kommer installeras för norrgående trafik i Bäck, Kjessmansbo, Verkebro och Hästbo. För södergående trafik Hästbo, Finnböle och Ölbo.

I dag finns cirka 1 200 hastighetsövervakningskameror i Sverige. På Trafikverkets hemsida kan man se var kamerorna finns.

Mer läsning

Annons