Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gävles allra första bil

/
  • CARLAVAGNEN. 1907 köpte fotografen Carl Larsson Bernhard Södergrens tre år gamla Oldsmobile. Den ägs i dag av länsmuseet och är troligen Sveriges första reportagebil. Mannen vid ratten är hovfotografens son och efterträdare Berthel Larsson.
  • PIONJÄR. Direktör Bernhard Södergren blev Gävles förste bilist när han köpte sin Oldsmobile omkring 1904.

På spinkiga hjul och med någon enstaka hästkraft under huven vinglade en och annan automobil fram över kullerstenarna på Gävles gator redan i slutet av 1800-talet.

Annons


De stånkande ekipagen kördes av unga, rika och våghalsiga män och väckte stor uppståndelse när de passerade staden – ofta på väg till eller från Stockholm.

I början av 1900-talet fick Gävle sin första egna bilist. Han hette Bernhard Södergren och körde omkring i en Oldsmobile Curved Dash av 1904 års modell. Motorn var en encylindrig fyrtaktare och om det inte var motvind eller uppförsbacke kunde den öppna vagnen pressas upp i 45 kilometer i timmen.

Dessutom klarade fordonet ganska tung last. Och det var ju bra, för Södergren var en stadig bit som vägde sina modiga 130 kilo. Dessutom hade han ofta en tekniskt sinnad medhjälpare med sig på åkturerna – man ska ju komma ihåg att bilarna på den tiden var ungefär lika opålitliga som datorerna hundra år senare.

Bernhard Södergren tillverkade och sålde örtte, var amatörskådespelare och hade en del andra strängar på sin lyra. Han bodde vid Södra Rådmansgatan 4 och står som handelsresande i den adresskalender som gavs ut år 1900. Fem år senare hade han flyttat till Staketgatan 5 och startat en kemisk-teknisk fabrik.

Det var någon gång däremellan han köpte sin och stadens första automobil. Som handelsresande hade han väl insett bilismens fördelar – och som fabrikör hade han ekonomiska förutsättningar att förverkliga sin dröm.

1906 bestämde riksdagen att bilar inte fick färdas fortare än 25 kilometer i timmen på landsvägarna och 15 kilometer i städerna.

Det gällde dock bara i dagsljus. Vid mörker eller dimma var högsta tillåtna hastighet tio kilometer i timmen.

Enligt den lokala ordningsstadgan för Gävle från 1918 var det förbjudet att röka när man körde automobil inom stadens gränser. I samma paragraf slås det fast att ”det är förbjudet för körande att under färd sova å åkdonet”.

Ännu hårdare tag mötte bilisterna i Årsunda där kommunalstämman 1911 beslöt att socknens vägar ”icke skulle få befaras med automobil”.

Om vi återgår till direktör Södergren så flyttade han sin kemisk-tekniska verksamhet till Haga-ström 1910 och byggde där den fabriksbyggnad av tegel som några år senare togs över av Tobaksmonopolet och som i dag inrymmer Durotapet. Och han kom att äga flera bilar innan han flyttade till Stockholm runt 1912.

Oldsmobilen sålde Södergren redan 1907 till hovfotografen Carl Larsson. Denne reste runt i Gävletrakten sommar som vinter och tog bilder på uppdrag av stadens tidningar så det är mycket möjligt att denna Gävles första bil också var Sveriges första reportagebil.

Men Larsson använde den också privat och hans söner, Bengt och Bertel, tog båda sina körkort med den här kärran.

Otroligt nog finns denna Gästriklands äldsta bil kvar ännu i våra dagar. Den ägs av Länsmuseet Gävleborg och är varsamt renoverad och i mycket gott skick.

En annan pionjär i Gävletrafiken var grosshandlaren Erik Kronberg. Sommaren 1906 köpte han en vräkig fransk bil av märket Phaeton från en firma i Stockholm.

Och i en notis från Norrlands-Posten läser vi att han så fort affären var avklarad reste hem till Gävle ”på den korta tiden av sju timmar om man frånräknar rastetiden.”

Mer läsning

Annons