Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

GD håller ställningarna

Den dalande trenden för dagstidningarnas upplagor höll i sig i fjol.

Gefle Dagblads upplageminskning stannade dock vid cirka 200 exemplar.

Annons

Flera veckotidningars upplagor växte tack vare det kungliga bröllopet. otalt var nedgången för dagstidningarnas upplagor 3,6 procent i fjol, enligt siffror från Tidningsstatistik AB (TS).
Aftonbladets upplaga minskade med 38 400 exemplar till 329 200 exemplar per dag, medan Dagens Nyheter tappade 18 000 till 298 200. Även Expressens, GT:s och Kvällspostens sammanlagda upplaga minskade – med 4 500 exemplar till 286 500.
Svenska Dagbladet, vars upplaga ökat i flera år, fick också se den minska – med 4 100 till 192 800 exemplar per dag.
Gefle Dagblads nya totalupplaga är 26 300 ex per utgivningsdag vilket är 200 färre än förra årets TS-upplaga. Nytt är att i begreppet totalupplaga får tidningarna också räkna in kampanjexemplar. Konkurrenten Arbetarbladets motsvarande siffror är 23 200 ex per utgivningsdag och i relation till förra årets TS-upplaga är det en minskning på 700 ex.
Gefle Dagblads upplaga är nu 3 100 ex större än konkurrenten Arbetarbladets och det är den största skillnaden på 22 år.
Gefle Dagblads chefredaktör Christina Delby Vad-Schütt är försiktigt optimistisk över att den prenumererade upplagan är så pass stabil.
– Hela 94 procent av Gefle Dagblads upplaga är fullt betald och det ger oss goda möjligheter att göra en innehållsrik och bra tidning och stärker vår position på marknaden. Vi är glada över att så många väljer att läsa papperstidningen, samtidigt så kommer vi snart att också kunna erbjuda läsarna att ta del av vårt innehåll via andra betalkanaler.
I det nya medielandskapet är konkurrensen stenhård.
–Tidningarna måste ligga i framkant och testa ny teknik, och vi ser många spännande möjligheter i de nya mediekanalerna, säger GävleTidningars nye VD Tomas Grönberg.
Han har klart visionära talanger och ser positivt på hur tidningarna i Gävle kan växa i nya kanaler.
Båda tidningarna i Gävle noterar också framgångar med sina webbar. Färska siffror för sajten GD.se visar på drygt 57 000 unika besökare per vecka och nästan 370 000 sidvisningar.
Metro trycker däremot fler tidningar. Lägger man samman Metros upplaga i Stockholm, Göteborg och Skåne har gratistidningen ökat upplagan med 33 900 exemplar till 521 500 exemplar per utgivningsdag. I övriga landet har Metro däremot krympt sin upplaga med 15,5 procent.
Flera veckotidningar gynnades av allt ståhej kring det kungliga bröllopet mellan prinsessan Victoria och prins Daniel i juni i fjol. Svensk Damtidning ökade med 10 700 exemplar, medan Hänt Extra ökade med 1 500 exemplar.
Samhällsmagasinet Fokus fortsätter att öka, med 1 400 exemplar. Även Situation Stockholms upplaga ökar, med 2 600.

TT

Mer läsning

Annons