Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Glöggens tid är nu

/
  • Det finns många utmanare till Blossas traditionella vinglögg och starkvinsglögg.

Glöggsäsongen är så smått igång. Även om det är från 1 advent och fram till jul som försäljningen accelererar för denna vår mest säsongsbundna alkoholdryck.

Annons

I år finns 23 sorter att välja på i det ordinarie sortimentet, plus ett antal alkoholfria.
Tydligt är att sortimentet mer återgått till det traditionella. I år är det färre nya, udda smaksättningar. Blossas starkaste konkurrent Dufvenkrook har till exempel begränsat sitt sortiment till Dufvenkrook Original Starkvinsglögg och Dufvenkrooks Vinglögg. Borta är choklad-, hjortron- och madeiravarianterna medan deras whiskyglögg finns kvar i beställningssortimentet.

Det ojämna märket Tindra har försvunnit, däremot lanseras en serie under namnet Ripa som bjuder på såväl god smak som snygg flaskdesign. Det handlar om klassiska glöggkryddor i ett fint koncentrerat syditalienskt basvin. Roligast i serien tycker jag Ripa Starkvinsglögg med smak av Peppar och Chili är. Exponerar en dov, mörk kryddighet i en koncentrerad vinbas och där chilihettan märks i den lite eldiga eftersmaken.
En positiv överraskning är också starkvinsglöggen Tegnér & Son Biskopens blandning som lägger sig på samma höga nivå som klassikern Blossa Starkvinsglögg och Blossas konjaksspetsade variant.

Gillar man rom så kan den tydligt rompräglade Blossa Trestjärnig Glögg spetsad med Rom sitta fint, liksom Herrljunga 1911 Rom & Choklad med tydliga inslag av såväl rom som choklad. Här handlar det ju mer om personliga smakpreferenser än om kvalitet.
Gillar man att ha smak av mörk choklad i sin glögg så är Lucia Choklad Starkvinsglögg ett bra köp. Tydliga kaffetoner och choklad finns i såväl Herrljunga 1911 Mocca & Choklad som i årets årgångsglögg från Blossa med ton av Kahlúa.
Lakritsälskaren kan naturligtvis bli salig på Herrgårdsglögg Vinglögg Lakrits som ger associationer till halstabletten Kungen av Danmark. Gillar man däremot inte lakrits så avskyr man sannolikt den.

Sen gäller det naturligtvis hur traditionell man är i sitt glöggval. Om det ska smaka som Blossa vant oss vid, eller om vi vill vara lite wild and crazy.
Svensken tycks dock luta åt det förra, att ta det säkra före det osäkra. Blossa svarade trots alla utmanare för hela 77 procent, 3,3 miljoner flaskor, av glöggförsäljningen på Systembolaget 2010, och för 53 procent, 2,2 miljoner flaskor, i dagligvaruhandeln.

Sune Liljevall

Mer läsning

Annons