Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konkurrensverket: Därför kan regionens agerande vara olagligt

/
  • Konkurrensverket granskar varje år flera fall där myndigheter har brutit mot lagen om offentlig upphandling.

Lagen är tydlig. Myndigheter som köper en tjänst för över en halv miljon kronor ska göra en offentlig upphandling. I ambulansfallet har Region Gävleborg inte ens ett skriftligt avtal.
– Det finns en hel del för oss att lära av det här, säger regionens avtalsdirektör Petter Karlsson.

Annons

När myndigheter köper varor och tjänster måste de följa lagar och regler.

Sedan juli 2014 finns det till exempel krav att alla köp som överstiger 100 000 kronor ska dokumenteras.

Kostar varan eller tjänsten mer än 534 890 kronor (2016 års gräns – fram till 2014 låg gränsvärdet på cirka 270 000 kronor) måste dessutom en så kallad offentlig upphandling göras.

För Region Gävleborgs köp av handledarledd gruppterapi för drygt 2 miljoner kronor finns inte ens ett skriftligt avtal.

– Vi har inte haft några fysiska avtal för just det här avropet, bekräftar Petter Karlsson, avtalsdirektör inom Region Gävleborg.

Läs också: Regionen köpte tjänst för 2 miljoner kronor utan avtal – kan strida mot lagen

Enligt Konkurrensverkets jurist Elin Rosén, expert på offentliga upphandlingar, kan Region Gävleborg ha gjort sig skyldiga till en otillåten direktupphandling.

– Att göra en direktupphandling utan att ha rätt till det är inte tillåtet, säger hon.

Region Gävleborg har uppgett att en anledning till varför det inte gjordes någon upphandling, trots att kostnaden är betydligt högre än det tillåtna gränsvärdet, var att behovet upptäcktes för sent.

Enligt Petter Karlsson skulle det då vara olämpligt att avbryta ett pågående samarbete. Den förklaringen håller dock inte, enligt Elin Rosén.

– Rent rättsligt hjälper inte det. Det kan vara en förklaring till varför de gjort så här, men det är inget rättsligt försvar som ger dem rätt, säger hon.

Läs mer: Personal om utbildningen – "Vi skulle se våra egna fel och brister"

Undantagen från upphandlingsreglerna, som under vissa omständigheter ger myndigheter rätt att vända sig direkt till en leverantör, är få. Det kan till exempel vara att det bara finns en enda leverantör av tjänsten eller att det gäller en komplettering av tidigare köp.

– Men de undantagen kan man bara använda om grundupphandlingen är korrekt. Du kan inte först göra en otillåten direktupphandling och sedan förlänga den med hänvisning till undantagsreglerna, säger Elin Rosén.

Petter Karlsson medger att det i det aktuella fallet funnits brister i inköpsrutinerna. Han uppger till tidningen att skriftliga avtal borde finnas i alla lägen.

Han är däremot inte säker att det skulle ha krävts en offentlig upphandling i det här fallet, eftersom lagen kan tolkas olika.

– Om det finns synnerliga skäl kan man göra direktupphandlingar utanför gränsvärdena. Men i efterhand skulle det kanske inte ha varit en dum affär att göra en upphandling, säger Petter Karlsson.

Men även om man inte skulle ha gjort en offentlig upphandling finns det ändå krav på dokumentation, som också saknas här?

– Det finns en hel del för oss att lära av det här, så är det.

Kommer det här att få några konsekvenser?

– Jaja. Vi har sedan en tid tillbaka gjort en upphandling av den här typen av handledning. Så nu har vi ett ramavtal med sex företag.

Så nu är all dokumentation på plats?

– Jajamän. Och det är så vi måste arbeta. Vi måste ha en bra styrning så att vi har en bra kvalitetssäkring, säger Petter Karlsson.

Mer läsning

Annons