Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Helge, Lemmy och Elvis kränger viner

/
  • Hälge Côtes du Rhône 2009, Frankrike (6485) 89 kronor
Typiskt, generöst bärigt och lite örtigt Côtes du Rhône-vin av förväntad klass för prisnivån.
  • Elvis The King Cabernet Sauvignon 2009, USA (6312) 109 kronor
Publikt med saftiga toner av svarta vinbär, hallon och vanilj. Knappt prisvärt i den inställsamma skolan.
  • Motörhead Shiraz 2009, Australien (6318) 119 kronor
Stöddigt mörkbäriga shirazdruvan är naturligtvis helt rätt för ett hårdrocksvin. Men här i ganska mesig tappning med mörka bär, fatvanilj och saltlakrits i för prisnivån tveksam koncentration. Hade förväntat mig något mer bombastiskt.
  • Fat Bastard Shiraz 2010, Frankrike (2281) 89 kronor
Udda namn på ett franskproducerat vin. Men riktigt gott med druvtypiska lite rökiga charkuteritoner i en mörk, fattonad bärighet. Bra val till grillat kött och mustiga grytor. Väl prisvärt.
  • Grillvänligt. Definitivt inte

Gillar du seriefiguren Hälge? Är du en stor fan av rock'n'roll-ikonen Elvis Presley eller föredrar du kanske hårdrockarna Motörhead?

Annons




Oavsett vilket, finns det specialdesignade viner som uttrycker ditt intresse.
Det har blivit allt vanligare att lansera viner med hjälp av redan etablerade varumärken och artister. Det här är inget som Systembolaget initierar utan det är producenterna eller importörerna som på detta sätt vill att deras produkter ska sticka ut i mängden och som nischar sig mot speciella intressegrupper. Flera har på senare tid genom god försäljning i beställningssortimentet avancerat till fast listning.

Draghjälp av Facebook
Elvis-vinerna kom redan för något år sedan. Motörhead lanserades i november förra året och sålde snabbt 80 000 flaskor, med stark draghjälp av Facebook-grupper, och finns nu i ordinarie sortimentet. Även en Motörhead rosé har precis introducerats.
"Jaktvinet" Hälge Côtes du Rhône med Hälge på etiketten har också sålts i massor i beställningssortimenten och har precis kommit in i vanliga sortimentet.
Samtidigt kom även Fat Bastard Shiraz in genom omfattande beställningar. Man kan tänka sig att namnet lockat många till köp.

Recept på lådan
En ny portugisisk treliterslåda marknadsförs nu hårt som Sveriges första grillvin, med recept på marinader och andra tips på lådan. Vinet är helt okej, men att det skulle vara det enda grillvinet är naturligtvis en lögn, även om det är ensamt om namnet "grilla" på etiketten.

Struntar i druvan
Man kan räkna med allt fler viner av den här typen i framtiden. Stora grupper nya vindrickare struntar i prestigefulla distrikt, vinslott eller vilka druvor vinerna är gjorda av. De vill uttrycka sin personlighet även genom sitt dryckesval. Och allt fler producenter tar chansen att försöka tillfredställa de behoven i den allt hårdare konkurrensen.

Sune Liljevall
sune.liljevall@arbetarbladet.se

Mer läsning

Annons