Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jag - en dinosaurie

/

När jag började på Arbetarbladet 1988 hade en epok gått i graven.
Skrivmaskinerna hade pensionerats.
Tippex-flaskorna blev plötsligt överflödiga.

Annons

Det var när man skrev fel som man tvingades ta fram Tippex-flaskan för att måla över det skrivna med vitt. Annars kunde man ju skriva över med xxxxxx.

Med datorer behövdes inte Tippex.

Sedan kom mobilerna och internet.

Vi som jobbat med papperstidning insåg snart att tidningen kunde läggas ut på nätet.

Och det kunde göras direkt.

På Arbetarbladets redaktion liksom på många andra tidningar blev det rätt upphetsade diskussioner om Arbetarbladet skulle vara gratis på nätet.

– Vi gräver vår egen grav, ansåg reporter Fransson och många med honom.

Det blev gratis- linjen som segrade på de flesta dagstidningar även om det gjorts en del försök att ta betalt – de flesta med magert resultat.

Papperstidningen som jag började arbeta på finns kvar – men världen och medialandskapet har förändrats. Allt färre tycker att tidningen är så viktig att den är värd att betala för.

De äldre är fortfarande trogna prenumeranter.

Men de yngre tillhör gratisgenerationen som lärt sig att det mesta går att få tag i utan att betala.

Vi försöker förändra tidningen och göra den mer attraktiv.

Samtidigt utvecklas alternativa sätt att sprida information. Snacket blir på Facebook, bilddag- boken, bloggar och twitter och det är gratis och det är snabbt.

Många har redan före den nuvarande krisen spått dagstidningens död.

Därför satsar många tidningsföretag på att bli mediahus med tv och radio och stora satsningar på webben. Det är väl bra – frågan är dock varifrån intäkterna ska komma.

Vad krävs för att du som läsare ska fortsätta vilja betala för tidningen?

Eller är det redan för sent att ställa den frågan?

Kvällstidningen har börjat sälja dvd och böcker för att kompensera sjunkande upplagor.

Ska tidningarna bli varuhus?

Ingen framtidsforskare kunde i sina vildaste fantasier föreställa sig mobilen, datorernas och internets genomslag.

De flesta finansexperter satt och drömde när en av världshistoriens värsta ekonomiska kriser stod för dörren.

När biblioteken kom skulle bokförsäljningen dö ut.

När tv:n kom skulle alla biografer slås ut.

Hur det gick vet ni själva.

Men i dag vet vi rätt lite om i morgon.

Mer läsning

Annons