Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kritiserat program finns på flera Gävleskolor

Solängsskolan är en av flera skolor i Gävle som använder sig av den kritiserade metoden SET, social och emotionell träning.
SET baseras på en detaljerad manual för läraren.

Annons

Den består av 399 övningar som handlar om att lära elever att hantera sina känslor, öka sin självkännedom, motivation, empati och sociala kompetens. Efter inrådan från BIG, Brottsförebyggarna i Gävle, lät ett antal skolor i Gävle utbilda delar av personalen förra året.

Plockat bort övningar

– Jag tycker att det har varit ett bra verktyg i skolan. Vi har i skolans SET-grupp diskuterat kritiken och vi har plockat bort en del övningar. Men jag förstår inte riktigt vilka övningar som Skolverket menar skulle vara skadliga, säger Margareta Nilsson Gruvman, lärare på Solängsskolan.

– Vi ska göra en utvärdering och sedan får rektorn ta ställning till om vi ska fortsätta eller inte.

Den dåvarande rektorn förklarar:

– Det var förvaltningen som hade köpt in utbildningen och rekommenderade den. Vi utgick från att det var en bra och beprövad modell, säger Stefan Grybb.

Många av de skolor som Arbetarbladet har pratat med använder delar av programmet.

Traumatiska erfarenheter

– Vi följer inte SET-modellen till punkt och pricka utan har plockat delar ur utbildningsmaterialet. Många av våra barn har traumatiska erfarenheter och jag kände att alla övningar inte var lämpliga att göra. Vi är lärare, inte psykologer och kuratorer, säger Ulla Hägglund, rektor på Stora Sätraskolan.

På Stenebergsskolan används inte SET.

– Vi pratar med eleverna, gör en kartläggning och reder ut, säger rektor Kurt Hjalmarsson.

Mer läsning

Annons