Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lättare att bli stoppad för sjöfylleri

/

Nästa sommar tillåts ingen fylla alls på sjön för landets båtförare. Kontrollerna ska öka när sjölagen skärps.

Annons

Regeringen föreslog på torsdagen i en lagrådsremiss ändringar i sjölagen som i praktiken innebär noll-tolerans mot alkohol på sjön. En gräns på 0,2 promille alkohol i blodet införs från den 1 juni 2010 för dem som kör stora eller snabba båtar. För grovt sjöfylleri sätts gränsen vid 1 promille.
De nya reglerna gäller såväl yrkes- som fritidsbåtar som kan köras i minst 15 knop eller som är längre än tio meter.
Förutom de skärpta promillegränserna vill regeringen också ge polisen och kustbevakningen större rätt att stoppa och kontrollera båtförarna.
– Vi får nu möjlighet att rutinmässigt göra samma kontroller på sjön som vi tidigare endast kunnat göra på land och det kommer att få en förebyggande effekt. Båtförarna blir nu medvetna om att de kan bli stoppade och kontrollerade, säger Fredrik Josefsson, förundersökningsledare hos sjöpolisen i Stockholm.

Han räknar med att polisen och kustbevakningen i fortsättningen kommer att vara mera alerta på sjön och mer uppmärksamma på alla som kör sina båtar underligt. För att kunna stoppa en båt måste föraren nämligen ha uppträtt på ett iögonfallande sätt eller på annat sätt äventyrat säkerheten på sjön.
Enligt Fredrik Josefsson har sjöfylleriet legat på ungefär samma nivå i flera år.
– Kurvan har varit plan de senaste fyra, fem åren. Vi tar 60–70 fyllerister varje år i Stockholms län och i landet som helhet handlar det om omkring 100, säger han.
Färre fartdårar
Fredrik Josefsson tycker inte att det grova sjöfylleriet ökat och framhåller att fartdårarna på sjön blivit färre. Det är inte längre lika många som åker fast för fortkörning i polisens kontroller.
– Folk har lärt sig att vi kontrollerar dem och därför kör man bättre och förhoppningsvis också nyktrare, säger han.
En undersökning visar att åtta av tio svenskar vill ha samma fyllerilagar på sjön som det är på vägarna. Det innebär att gränsen för sjöfylleri ska gå just vid 0,2 procent promille alkohol i blodet.
Nästan alla svenskar vill också ha någon form av båtkörkort, visar undersökningen från Gallup som gjorts på uppdrag av försäkringsbolaget If. Var tredje vill ha körkort för alla typer av båt.

Mer läsning

Annons