Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dubbelspåret dröjer – och blir flera miljarder dyrare

/
  • Ett nytt bolag ska driva frågan om dubbelspår mellan Gävle och Härnösand. I går träffades representanter för såväl det nu nedlagda projektet, det nya bolaget och regeringens utsedda förhandlare. Fr.v: Sten-Olov Altin, Länsstyrelsen Västernorrland, Peder Björk, Sundsvalls kommun, Eva Lindberg, Region Gävleborg, Catharina Håkansson Boman, Sverigeförhandlingen.
  • Eva Lindberg, Region Gävleborg, och Catharina Håkansson Boman, Sverigeförhandlingen.

Tidshorisonten har flyttats fram för önskedrömmen om dubbla järnvägsspår mellan Gävle och Sundsvall. Nu är det 2035 som gäller.
Dyrare har det också blivit, i dag står det 30–35 miljarder kronor på prislappen.

Annons

I jätteprojektets linda nämndes 25 miljarder som en rimlig slutnota för dubbelspår längs de 22 milen mellan Gävle och Sundsvall. För flaskhalsen fram till Botniabanan i norr, sträckan Sundsvall-Härnösand, pratades mest bara om ny järnväg. Nu är det dubbelspår hela vägen till Härnösand som gäller.

Tidigare var förhoppningen att alltsammans skulle stå klart lagom till Ostkustbanans hundraårsjubileum 2027. Nu råder andra tongångar. Frågan om nya Ostkustbanan ser ut att bli en mer långdragen historia än till och med den omskrivna tunneln genom Hallandsåsen – som tog 23 år att slutföra.

– Ja, mer realistiskt är nu att vi landar på år 2035 någonstans, säger Roger Wetterstrand, infrastrukturstrateg och projektledare för nya Ostkustbanan Länsstyrelsen Västernorrland.

I Trafikverkets fem år gamla förstudie nämndes alltså slutsumman 25 miljarder, siffror som nu revideras.

– Rimligare är att det kommer att landa någonstans omkring 30 miljarder. För sträckan mellan Sundsvall och Härnösand tillkommer mellan fyra och sju miljarder, fortsätter Roger Wetterstrand, som betonar att mycket arbete återstår när det gäller både smått och stort.

Finansieringen är förstås det stora kruxet. Frågan om vem som ska betala för vad.

– Detta är absolut för tidigt att säga något om, det är klart att vi pratar och har en vision om vad vi vill uppnå men många diskussioner kvarstår att föra, säger Eva Lindberg, region Gävleborg.

I går avslutades formellt projektet Nya Ostkustbanan och ansvaret överlämnades till bolaget Ostkustbanan AB. Bolaget bildades tidigare i år av Landstinget Västernorrland, Region Gävleborg och åtta kommuner där Sundsvall är en av delägarna. Målet är att i ny form fortsätta att driva på frågan om en ny järnväg mellan Härnösand, Sundsvall och Gävle.

– Vi kommer nu att kunna driva på med större kraft, samsyn och långsiktighet än tidigare. Målsättningen är att senast 2035 ha fått till dubbelspår hela vägen mellan Gävle och Härnösand, framhåller Sundsvalls kommunalråd Peder Björk, som även är ordförande i det nya bolaget.

Regeringens särskilda förhandlare i den så kallade Sverigeförhandlingen fanns också med på träffen i Sundsvall på fredagen. En av dem är Catharina Håkanson Boman.

– Vi ska överlämna en delrapport till regeringen i juni och tills dess är det viktigt att det nya bolaget kvantifierar nyttorna, och rent konkret sätter kronor och öron på vad dubbelspår skulle betyda för tillväxt och utveckling.

Enligt Peder Björk finns ingen väg tillbaka.

– Stenen är satt i rullning och regeringen har redan beslutat om dubbelspår på en liten första etapp där det finns finansiering och projektering dragit i gång.

Det handlar om sträckan Sundsvall–Dingersjö, inklusive mötesspår, byggstart är preliminärt satt till 2023 och allt beräknas vara färdigt 2025.

– Lobbyaktivitet pågår för att det ska gå snabbare. En miljard är redan avsatt, samt ett antal hundra miljoner till mötesspåret. I dagsläget saknas i runda slängar 600 miljoner för att kunna köra i gång, säger Roger Wetterstrand.

Läs även: Dags döda fem myter om Botniabanan.

Läs även: Så ska dubbelspår påskyndas.

Lär även: Därför behövs dubbelspår mellan Sundsvall och Härnösand.

Läs även: Kommunen kämpar för en lösning.

Läs även: Ostkustbanan – klimatsmart på riktigt.

Mer läsning

Annons