Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ni ska försöka påverka innehållet

Det ringer på Arbetarbladets redaktion.
– Jag vill att ni sätter in en annons i tidningen om hur skräpigt och ostädat det är på vår badplats, säger rösten i luren.

Annons

– Då ska jag koppla dig till annonsavdelningen, svarar jag utan att tänka efter närmare.

– Men är inte du journalist och skriver i tidningen?

– Jo, men vi skriver artiklar. Annonser betalar man för, fortsätter jag och inser först när jag svarat vad det handlar om och tar självfallet själv hand om denna läsare som har ringt helt rätt till mig som nyhetschef men bara uttryckt sig lite luddigt.

Han vet inte skillnaden på en artikel och en annons och han är inte ensam. Det händer då och då och jag har full förståelse för att människor inte har koll på det vi benämner artiklar, insändare och annonser. För oss är det så självklart.

En annons kostar pengar.

En insändare eller Dagens ros är gratis, skrivs av en privatperson och kan hamna här på Torget.

En artikel kostar inte pengar, men är inget man beställer. Det är vi journalister på Arbetar- bladets redaktion som bestämmer vad vi tar upp på nyhetssidorna. Och det här sista, att det i slutänden är vi som väljer och prioriterar, betyder inte att du inte ska försöka påverka innehållet i tidningen. För att veta vad som händer ute i samhället måste vi ha din hjälp. Han som ringde om det ostädade badet gjorde helt rätt – oavsett om det blir en artikel eller inte.

Vi ser och hör långt ifrån allt. Det gör alla ni ute i föreningar, på skolor och företag. Hör av er om något är på gång.

Det innebär inte att vi automatiskt kommer, vi kan inte bevaka allt. De resurserna finns tyvärr inte. Det är vad jag säger till besvikna arrangörer som i efterhand undrar varför vi inte dök upp. Kanske är det en klen tröst för den som lagt ner timmar av hårt arbete. Jag brukar säga att arrange- manget säkerligen var jättetrevligt för dem som kom. Själva dagen blev väl knappast sämre för att vi inte var där. Däremot förstår jag att det är roligt för en arrangör att få läsa om det i tidningen, en slags bekräftelse på att det hänt. Att klippa ut och spara. Och de som var där kanske får se sig själva på bild.

Ibland kan det vara så att vi över huvud taget inte kände till festen för pensionärerna, skol- joggen eller motorcykelutställningen. Ingen hade berättat det för oss. Andra gånger har informationen gått till ”fel” person eller avdelning på tidningen och av någon anledning har det sedan inte nått nyhetscheferna som sitter och planerar. Då ber vi om ursäkt.

Därför – om jag får önska – ring alltid nyhetschefen i Sandviken eller Gävle och fråga om du är osäker på vart du ska vända dig. För information vill vi ha. Helst på mejl. Skicka till redaktionen@arbetarbladet.se . Den adressen når alla, även på helger och kvällar. Vi hörs!

Mer läsning

Annons