Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skolverkets information ska vara konkret och nyanserad

Syftet med skriftliga omdömen i skolan är att informationen till föräldrarna skulle bli tydligare.

– Informationen om elevens kunskapsutveckling har tidigare varit av varierande karaktär, säger Birgitta Högberg, undervisningsråd på Skolverket.

Annons

Skolverket har allmänna råd om vad de skriftliga omdömena ska innehålla.

– Men rektorn beslutar om utformningen och därför kan utseendet på det skriftliga omdömet skilja mellan olika skolor inom en kommun. Men på skolan bör man ha gemensamma rutiner och former för utformningen, säger Birgitta Högberg, undervisningsråd på Skolverket i Stockholm.

Tidigare var det förbjudet med betygsliknande omdömen i skolan men det har regeringen tagit bort.

– Om rektorn beslutar att det ska vara någon typ av gradering med siffror eller bokstäver ska det i sådana fall vara en komplettering till den skriftliga informationen.

Ett komplement

Birgitta Högberg betonar att den skriftliga information som ingår i elevens individuella utvecklingsplan ska komplettera och förtydliga den muntliga informationen som ges vid utvecklingssamtalet, inte ersätta den.

– Syftet är att informationen ska vara konkret, tydlig och nyanserad. Tanken är att föräldrarna och barnet ska få en uppfattning om var barnet befinner sig kunskapsmässigt, vad de inte kan och vad de borde ha lärt sig.

Skolverket ska göra en utvärdering av förändringen. Undersökningen presenteras i februari eller mars 2010.

– Vi vill ta reda på hur reformen slog. Hur uppfattades den, hur blev det, vad tycker elever, föräldrar och lärare?

Skolinspektionens uppdrag blir att titta på varje enskild skola och se vilka former av skriftligt omdöme de har valt och utvärdera resultatet.

Mer läsning

Annons