Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snart lag om 30-regel vid hållplats

/

En lag om 30 som maxfart förbi bussar som stannat för att släppa på eller av passagerare kommer allt närmare.

Annons

Men Vägverket måste komplettera sitt förslag från i höstas, sedan den nya 80-gränsen införts.
– Vi jobbar vidare på hur en lagtext kan se ut, bland annat om regeln ska gälla även där det nu är 80 kilometer i timmen, säger Robert Östlund på Vägverket till TT.
Enligt det ursprungliga förslaget skulle lagen om max 30 för fordon som passerar en buss vid en hållplats avse sträckor där det är 70 kilometer i timmen eller lägre.

Vägverket har haft en försöksverksamhet i Linköping och Örnsköldsvik som slog så väl ut att man föreslår att nyordningen införs successivt från 2010 till 2020.
Enligt Svenska Dagbladet finns det nu en majoritet i riksdagens trafikutskott som vill att regeringen ska lägga fram ett lagförslag som tvingar bilister att sänka hastigheten till 30 när de passerar en hållplats med en skolbuss.
Den nya regeln skulle enligt Vägverkets förslag emellertid inte enbart gälla skolbussar, utan alla bussar i kollektivtrafiken.
– Det är lätt att skrika att vi ska ha 30-gräns i alla lägen, men det finns många faktorer att ta hänsyn till innan man bestämmer sig för hur det slutligen ska se ut, säger Jan-Evert Rådhström, moderat vice ordförande i trafikutskottet, till TT.
– Inte minst stannar mängder med skolbussar på ställen där det inte finns en trafikmiljö som är trafiksäker och där det inte finns hållplatser.

Med den nya regeln blir det ett lagbrott att köra fortare än 30 kilometer i timmen förbi en buss som står stilla och har skyltar blinkande fram och bak.
Regeln skall gälla inte bara vid hållplatser, utan även på andra platser där den stannar.
En inventering i Örnsköldsvik visar att bara sju procent av de ställen där bussen stannar hade någon form av utmärkning. Resten var så kallade vinkhållplatser.
– Det är väldigt vanligt att utmärkning saknas, säger Robert Östlund.
Jan-Evert Rådhström kan inte uttala sig om när en lagändring kan komma, men säger att det pågår ständiga dialoger med departementet.
Vägverkets kompletterande utredning, som också ska innehålla studier av en ny skylt som tagits fram, kommer att bli färdig under våren.

Mer läsning

Annons