Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sommaren går i rosa

/
  • Sommarskål i rosa. På picknick och till de lätta sommarrätterna är rosévinet ofta ett bra vinval. Det har också allt fler svenskar upptäckt. Rosévinsförsäljningen har ökat rejält flera år i rad. Fortfarande svarar dock vår konsumtion av rosé bara för cirka 3 procent av vårt totala vindrickande.  Foto: Sune Liljevall

Annons

Världens tidigare mest förtalade vintyp har blivit trendig.
Förra året ökade Systembolaget sin försäljning av rosévin med en miljon liter, hela 32 procent. En lika stor ökning som året före. Och i sommar slår försäljningen sannolikt nya rekord.
För allt fler har upptäckt att rosé vid många tillfällen är den perfekta sommardrycken, som fräsch drink och som aperitif, men också till mycket av den lättare sommarmaten. Passar till såväl sallader som till stekt fisk och kyckling. Är ofta även en bra kompromiss till bufféer där många smaker samlas på ett bord. 

Rosévinet är som gjort för otvunget umgänge. Det handlar genomgående om rättframma enkla viner med pigg syra och en lite rödbärig smakton, som inte kräver några djupare analyser än att det smakar bra innan det klunkas ner.
Det är en vintyp i kortbyxor och pikettröja. Därför har vinsnobbarna alltid förfasat sig. Men, om vi ska vara rättvisa, också för att det svenska utbudet fram till helt nyligen var riktigt uselt. 

Det är först de senaste fem åren som en kvalitetsrevolution ägt rum i utbudet. Då Systembolaget började ta hem en större mängd nya fräscha roséer på våren och i volymer så att de räcker över sommaren. Och aldrig förr har utbudet varit större än nu, med roséer på alla sorters druvor och från en rad länder och distrikt.
En del exklusivare rosa viner över 100-lappen har också introducerats i sortimentet, men de lever i jämförelse sällan upp till prislappen. Vilket också är en fördel med rosévin. Man behöver inte betala mycket för att få en fullt acceptabel flaska.

Mer läsning

Annons