Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tonåringarna lär sig hantera sina känslor

/
  • EN LEKTION I KÄNSLOR. Rollspel är ett av många sätt att lära sig hantera känslor. Klass 8a har lektion i socialt och emotionell träning, SET. Läraren Håkan Hjort får ett vredesutbrott inför                                    hela klassen, han stormar ut ur klassrummet och smäller igen dörren. Eleverna förstår snart att det är en övning. De får diskutera hur de upplevde situationen, berätta vad de gör när de blir arga och fundera på vad man kan göra för att undvika vredesutbrott.
  • HUR GÖR DU? Emil Pettersson och Philip Bergström diskuterar vad de brukar göra för att undvika vredesutbrott. Emil blir ofta arg när han tappar saker och de går sönder. ”Jag brukar gå ut en sväng och lugna ner mig.” Philips vrede väcks när han förlorar en hockeymatch. ”Då blir jag arg och sur. Det bästa då är väl att ta ett djupt andetag och försöka lugna ner mig.”

En lektion i veckan har högstadieeleverna på Solängsskolan livskunskap på schemat. Då får de träna sina sociala och emotionella förmågor genom att bland annat lära sig hantera känslor och konflikter.

Annons

Klass 8a ska ha klassråd. Läraren Marika Kontturi står framme vid skrivtavlan. Det är upprop och eleverna svarar ja när deras namn ropas upp. Det tar sin lilla tid. Marika går sedan igenom veckans läxor. Längst bak i klassrummet står den andra läraren, Håkan Hjort och suckar otåligt. Till slut avbryter han Marika och går raskt fram genom klassrummet.

– Du kan inte hålla på så här. Det tar för lång tid. Du får vänta med det där nu när Arbetarbladet är här för att se hur vi jobbar.

Håkan stegar fram till en kille i bakre raden. Han håller fram en papperskorg och uppmanar honom ilsket att spotta ut tuggummit.

– Hur många gånger har jag inte sagt att du inte får ha tuggummi i klassrummet? Spotta ut!

Han går sedan tillbaka och dunkar papperskorgen i en av bänkarna och ställer ned den med en duns i katedern.

Besvärade

Jag, fotografen Catharina och praktikanten Esther känner oss besvärade och generade. Brukar han bli så här arg? Vi har faktiskt inte så bråttom.

– Jag blir så trött på det här. Arbetarbladet är faktiskt här för att intervjua mig. Nu får ni sluta, exploderar han och stormar ut från klassrummet och smäller igen dörren.

Chockade

Eleverna ser chockade ut.

– Seriöst, är det på riktigt? Undrar Alma Östblom.

– Blev han förbannad?

Håkan öppnar dörren igen och tittar in i klassrummet med ett flin. Eleverna skrattar befriande. Spänningen släpper, de förstår att det bara var ett rollspel.

– Hur tror ni att Marika kände sig?

Förslagen haglar.

– Ledsen.

– Rädd.

– Skrattglad.

– Utskälld och att du förstörde hennes roll som lärare.

Sedan får eleverna svara på hur de beter sig när de blir arga.

– Jag skriker, säger Daniella Miranda.

Emil berättar att han brukar gå en sväng eller gå in i vedboden och hamra.

– Jag får lust att slå till någon, slå sönder saker och skrika, avslöjar Alma Östblom.

Alla i klassen får berätta. Håkan uppmanar eleverna att lyssna på varandra när det blir för surrigt i klassrummet.

– Jag blir aldrig arg, intygar Naod Abraham.

Eleverna får därefter diskutera med varandra, två och två, hur de gör för att undvika ett utbrott.

Philip Bergström och Emil Pettersson funderar tillsammans.

– Jag brukar bita mig i kinden och ta ett djupt andetag, säger Philip som brukar bli arg när han förlorar en hockeymatch.

– Man får inte glömma bort att andas.

Mer läsning

Annons