Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Varför har inte resultatet blivit bättre?”

Skolorna i Gävle kommun har under de senaste åren jobbat intensivt med att förebygga mobbning. Trots det är det fler barn än tidigare som känner sig mobbade i skolan.


– Det är oroande att det inte blir bättre, säger Pelle Matton på Brottsförebyggarna i Gävle, BIG.

Annons

Varje år låter Gävle kommun göra enkätundersökningar bland eleverna i årskurs fem och åtta. Barnen får bland annat svara på om de har utsatts för kränkande behandling. Det visade sig i år att andelen elever som känner sig mobbade är den högsta sedan enkäterna började genomföras för sju år sedan. Flera hundra barn uppger att de blivit utsatta för kränkande saker i skolan.

– Det här måste områdescheferna och rektorerna göra något åt. Vi har brutit ned undersökningen på skola och klasser. Det borde gå att åtgärda problemen, tycker Bo-Erik Simonsson, kvalitetsutvecklare på skolkontoret i Gävle och ansvarig för undersökningen.

Gävle kommun har ett stort utbud av fortbildning för att förebygga mobbning genom BIG. Pelle Matton på BIG ägnar sig åt trygghetsarbete i skolor och förskolor. Han har lett flera utbildningar för skolpersonal och chefer.

– Varför har inte resultatet blivit bättre? Den frågan borde ställas till skolorna. Rektorn är den viktigaste personen för att förhindra mobbning, i sitt ledarskap och chefskap ska rektorn skapa rätt förutsättningar. De som arbetar inom verksamheten måste ta till sig av det vi lär ut och använda det i praktiken.

– Alla vuxna inom skolan är ledare och ska ingripa när någon elev blir kränkt. Om man bara ser sig själv som pedagog då har man ett problem, säger Pelle Matton.

Peter Waldenbäck är rektor på Andersbergsskolan.

– Det handlar om att ständigt vara beredd och ingripa snabbt om något händer. Man kan aldrig slå sig till ro, en del gör kanske det. Situationen kan ändras oerhört lätt och det behövs så lite för att det ska vända.

Jan-Olov Andersson är rektor på Källmursskolan i Bomhus. Han betonar att hur viktigt det förebyggande arbetet är.

– Det uppstår alltid konflikter men som vuxen är det viktigt att markera och reagera i ett tidigt skeende. När eleverna börjar på skolan berättar vi om de regler vi har här, vilka förväntningar vi har på dem och att vi inte tolererar mobbning. Om vi vuxna sedan inte tar tag i de situationer som kan uppstå så sviker vi ungdomarnas förtroende.

Mer läsning

Annons