Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi kan se vad just du läser

/

Annons

Vad läser du först på en sida i Arbetarbladet?

Är det kanske just dessa rader, eller har du inlett läsandet här intill eller möjligen nere i högra hörnet?

Och vad läser du alls i tidningen?

För oss som dagligen producerar texter och bilder är det här intressanta frågor, om än svårbesvarade. Vi har nämligen bara några sekunder på oss att fånga din uppmärksamhet.

Sedan lång tid tillbaka har det genomförts undersökningar där läsare tillfrågats om vad de läst, hur ofta, hur länge.

Högt i alla mätningar hamnar lokala nyheter, familjenyheter och tv-program. Både vid snabba, ytliga, mätningar och mer grundläggande undersökningar. Alla läser, men många läser på ett mer överblickande sätt.

Kultur-, ledar- och sportsidor är tre områden som inte läses av så väldigt många, men de som läser är mycket intresserade och slukar allt.

Förvisso bra undersökningar, men de bygger ändå på vad folk säger sig ha läst och därmed alltså deras ärlighet.

Sedan några år tillbaka har vi på Arbetar- bladet, och andra tidningsföretag, möjlighet att ta hjälp av en mycket säkrare mätmetod för att se vad som verkligen läses.

Det kallas eye-track och utförs på rent vetenskapliga grunder.

Testpersonen använder en optisk utrustning som registrerar ögonrörelser – och då avslöjas direkt vad som är tio-i-topp på en tidningssida. Dessutom syns obönhörligt vad läsaren helt hoppar över.

Stora bilder, stora rubriker och bildtexter – där har ni de tre objekt som ögat snabbast söker sig till.

Så här scannar läsaren ett uppslag:

1) Bild och rubrik till höger.

2) Ögat vandrar över till vänster.

3) Stannar i mitten något till vänster. Det är också det stället där det mesta blir läst.

En tidning läses i ungefär 20 minuter/dag. Av den tiden används 45 procent till att scanna av, resten till att läsa.

Ett uppslag, som det här, med övervägande redaktionellt material läses i 20–50 sekunder.

Ett uppslag med övervägande annonsmaterial läses några sekunder.

Annan viktig information kan vi också få fram i vår strävan att hela tiden göra en tidning som ska bli läst.

Dessutom, du som säger att du hoppar över insändarna – du har åtminstone orkat hela vägen i den här spalten.

Per Bäckström

redigeringschef

per.backstrom@arbetarbladet.se

Mer läsning

Annons