Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Angry Birds” som brädspel är en lysande idé

/

Annons

Det hör inte till vanligheterna att vi testar brädspel här på spelsidorna. Men när det finska succéspelet ”Angry Birds”, känt från en telefon nära dig, blir brädspel då kan vi inte motstå att ta det till testlabbet.

Som du säkert redan vet så handlar Angry Birds om striden mellan ett gäng arga fåglar och en klan retsamma grisar, som tagit fåglarnas ägg. För att besegra grisarna och få tillbaka äggen gäller det att knocka omkull svinens fästningar genom att bombardera dem med fåglar som skjuts iväg med en katapult.

Spelets popularitet går, vid det här laget, inte att ta miste på och på Youtube finns en uppsjö videos där fansen gjort sina egna ”Angry Birds”-spel i verkliga livet.

Det här har leksaksföretaget Mattel tagit fasta på och släpper brädspelet ”Angry Birds: Knock on Wood”, som låter dig bygga dina egna nivåer och tävla mot familjemedlemmar och kompisar – i verkliga livet.

Spelet består, förutom av grisar och fåglar, av ett gäng byggklossar, ägg, guldstjärnor, spelkort och, naturligtvis en katapult.

Och spelidén är lika enkel och genialisk som appen den bygger på.

Spelarna, upp till fyra, turas om att dra ett nivåkort med en bana som närmaste motspelare bygger upp av klotsarna. Sen gäller det för spelaren att rasera konstruktionen med det av kortet angivna antalet fåglar. Den förste att samla ihop 1 000 poäng vinner omgången.

Och för att sporra den egna kreativiteten finns det även ett antal kort där du får bygga i fri stil, med ett angivet antal byggklotsar.

De olika detaljerna i spelet är gjorda i hårdplast, förutom fåglarna som är gjorda av någon slags gummi. Känslan av lyx infinner sig knappast, men delarna är i alla fall tillräckligt robusta för att överleva de yngsta spelarnas hårda nypor.

”Angry Birds” som brädspel är naturligtvis en lysande idé och min fyraårige son, som är ett stort fan, blir fullkomligt uppslukad av att börja konstruera egna nivåer.

Själv har jag dock en invändning – den medföljande slungan.

I stället för att använda en konstruktion med gummiband, så har man en styv, fjäderförsedd variant som lämnar en hel del att önska vad gäller precision. Hur mycket man än övar är det omöjligt att uppnå någon slags balans mellan alldeles för lösa skott och de som flyger högt över målet. Med avståndsjusteringar går det att få bukt på problemet, men bara till viss del.

Som jag ser det finns det bara ett sätt att råda bot på problemet, om inte Mattel släpper en uppdaterad version, och det är att bygga en egen slangbella.

Med tanke på vilken bra idé spelet är så känns det synd att det stupar på en ganska viktig detalj. Fast med tanke på hur roligt sonen tycker det är så tvingas jag nog leta rätt på en stadig träklyka och ett gummiband.

Jens Höglin

Mer läsning

Annons