Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Annette kämpar för bättre fritids

Barngrupperna på fritis ökar och personaltätheten sjunker.

Sandviken tillhör värstingarna i landet med bottenplaceringar på båda listorna.

Annons

– Som fritidspedagog känner man en mental trötthet över att inte bli tagen på allvar, säger Annette Hedman.

Situationen på fritidshemmen tas upp till debatt i flera olika sammanhang när kommunfullmäktige på måndag har sitt sista sammanträde för året. Fackliga företrädare för Lärarförbundet finns på plats för att larma om situationen. Kunskapsnämndens ordförande Ann-Catrin Brockman (S) ska också svara på en interpellation med kritiska frågor om kommunens ambitionsnivå.

– Äntligen, tycker Annette Hedman, fritidspedagog sedan 32 år tillbaka, om att det nu blir uppmärksamhet kring det som fritispersonalen beskriver som en pedagogiskt omöjlig situation med barn som trycks in i allt större grupper med små lokaler och anställda som inte riktigt räcker till för att ge det som de vill ge och som de enligt lag är skyldiga att ge.

– Det är ett fantastiskt uppdrag som vi har; att få följa barnen i deras utveckling. Men desto mer ledsen blir man över att inte få förutsättningar att göra det på ett bra sätt.

När det gäller skola och förskola finns det en tydlig politisk ambition i Sandviken om att åtminstone inte vara sämre än rikssnittet när det gäller gruppstorlekar och personaltäthet. Det gäller inte fritidshemmen.

För att bli lika bra som snittkommunen i Sverige måste Sandviken plussa på med tio fritidspedagoger för 4,2 miljoner per år. Det visar ett underlag som grundskolechefen Lars Walter tog fram i våras. Dessutom krävs det investeringar i lokaler, inventarier och utemiljö som leder till en ökad hyreskostnad som är mer svårbedömd.

– När vi ställt frågor har vi bara fått höra ”ryms inte i budgeten”, berättar Annette Hedman.

Hon ser därför fram emot att det nu blir debatt om politiska prioriteringar och tolkningar av de lagkrav som ställs på fritidshemmen.

– Det är frustrerande att aldrig bli tagen på allvar.