Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Är det detta vi betalar landstingsskatt för?

Annons

Akutsjukvården i Gävleborg

Tisdag den 22 februari bröt min dotter benet på två ställen efter en olycka i pulkabacken på skolans friluftsdag. Arbetarbladet och Gefle Dagblad skrev om detta och de följande dagarna även om liknande fall. Landstingsråden Tommy Berger (S) och Hannah-Karin Linck (C) svarade då bla: ”Akuten ska ha tydliga rutiner att följa när det bedöms vilka patienter som är i störst behov av att snabbt träffa läkare. Här har det uppenbarligen brustit någonstans”. Och vidare: ”…..hur ni skickats runt i vårdkedjan står det klart för oss att vi inom vården behöver fortsätta att förbättra våra bedömningar och bemötande”.

Det har i flera insändare och debattartiklar och även kommentarer på tidningarnas webbsidor än mer tydliggjorts att det inte rörde sig om ett enskilt tillfälle där det ”brustit i rutinerna”. Man kan nu anta att det mer rör sig om en inarbetat rutin hos akutsjukvården att om inte blodet sprutar och benpiporna sticker ut då SKA man komma via en vårdcentral.

Jag har fått flera telefonsamtal hem från äldre människor och föräldrar som beskriver liknande upplevelser av akuten i Gävle om och om igen – väntetider som nästan blir till dagar, knappt någon mänsklig kontakt i väntrummet, brist på mat till barn, brist på smärtlindring – särskilt till barn osv, osv. Och då kan man ju verkligen ställa sig frågan: är det detta vi betalar landstingsskatt för? Hur kommer det sig att akutsjukvård utomlands fungerar hundra gånge bättre? Trots att vi i Sverige har en av världens högsta kostnader för just sjukvård. Kan det vara så att vi betalar allt mer för administrativa kostnader och allt mindre för konkret vård.


På vårt återbesök på sjukhuset krävdes det 4 kontakter med olika receptioner – jag kan förstå dem på röntgen och ortopeden, men övriga känns bara byråkratiska och onödiga.
Jag har också blivit kontaktad av en läkare på sjukhuset som sa att han endast träffar patienter i ca 20% av hans arbetstid – övrig tid går åt olika administrativa uppgifter. Det känns som ett fruktansvärt slöseri av hans dyrbara arbetstid.

Landstingspolitikerna säger ju klart och tydligt att så borde det inte vara – men frågan är vad de tänkt sig göra åt saken? Jag tycker det är dags för politikerna att börja agera och sluta funderar så mycket till. Och en sak till – ta nu inte in flera dyra konsulter för att se över flöden och omorganisationer – låt personalen på sjukhuset sköta det, de är fullt kompetenta för detta. Gör om – gör rätt!!

Poul-Erik Jensen
Landstingsskattebetalare

Mer läsning

Annons