Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Att återfödas hos Maria Larsson

Varenda tonårsunge har digitalkamera och mobilkamera. Det tas bilder hela tiden. Klick. Ett klick till. Klick. Klick. Klick. Världsenkelt. Kostar inget. Kräver inget.

Annons

Men jag undrar:

Ser ni nåt då?

Många av de här bilderna tas för att visa upp en person. Titta på mig. Titta på min outfit. Titta på min stil. Titta på mina kompisar. Titta på vilka fester jag går på. Så här vill jag vara. Så här vill jag uppfattas av andra.

Jag undrar vad Maria Larsson hade tänkt om det.

Maria Larsson är huvudperson i Jan Troells nya film. Den utspelar sig bland fattiga hamnarbetare i det tidiga 1900-talets Sverige. Sjubarnsmamman Maria Larsson vinner en bälgkamera av märket Contessa på lotteri.

En ny glasplåt måste sättas in vid varje fotografering. Allt kräver stor omsorg. Förberedelse, försiktighet, framkallning. I hemlighet. Medan barn sover i utdragssoffan och maken är ute och super.

För Maria är varje enskilt fotografi ett mirakel. Hon har fångat ögonblick av evigheten.

Kameran förändrar hela hennes liv.

Filmen ”Maria Larssons eviga ögonblick” visas på Filmdagarna i Malmö där press och filmbranschfolk traditionellt förhandstittar på höstens biorepertoar. Film från morgon till midnatt. Ändå förmår jag inte känna riktigt samma entusiasm som vanligt inför evenemanget.

Hur mycket skit görs det inte. Hur mycket strunt har jag inte sett genom åren. Så övermäktigt mycket film som finns tillgänglig jämt och överallt. Kanske har jag rent av slutat se?

Men tack, Maria Larsson. Du ändrar på det.

Jag måste få säga det här. Jag kan verkligen inte hålla mig till premiären. ”Maria Larssons eviga ögonblick” är enastående. En fantastisk filmberättelse. En fantastisk filmupplevelse.

Bara en sån sak. Bara det gör att jag vill se igen. Hur många filmer som helst. Film är ju fantastiskt. Jag är inte uttråkad längre! Varje nästa film kan faktiskt vara ett mirakel.

Men så handlar förstås ”Maria Larssons eviga ögonblick” om just förmågan att uppleva istället för att bara klicka vidare. Konsten (att fotografera) ger Maria Larsson nya ögon. Hon fångar och betraktar livets mirakel. Maria Larsson får oss att komma ihåg hur mycket varje hundradels sekund liv är värd.

Inte vet jag om det också är Maria Larssons förtjänst, men sen gillar jag nästan allt jag ser på Filmdagarna den här gången.

”Låt den rätte komma in”, efter John Ajvide Lindqvist roman, ”Mellan väggarna” – en fransk värstingkusin till tv-serien ”Klass 9 B”, ”The Visitor” – om en levnadstrött professor som börjar spela djembetrummor, svenska episodfilmen ”De ofrivilliga” och skildringen av den italienska camorran i ”Gomorra”.

”Patrik 1,5” är precis lika söt som sin trailer. ”Wall-e” också! Till och med en testfilm som Maria Blom gjorde långt före ”Masjävlar”, upputsad för premiär under titeln ”Fishy”, visar sig ha oväntade kvalitéer.

Jan Troells mästerverk går upp på biograferna 26 september.

Tills dess. Se som Maria Larsson.

Mer läsning

Annons