Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Även Ica lockbete i oseriösa mejl

ICA är nästa livsmedelsjätte att användas som lockbete i oseriös mejlreklam.

Genom att fylla i sina personuppgifter kan kunder vinna mat hos kedjan – en tävling som ICA inte ens känner till.

– När etablerade varumärken används vaggas många in i en falsk trygghet, säger Kristina Fält, konsumentvägledare vid Gävle kommun.

Annons

Arbetarbladet berättade på torsdagen att flera personer i Gästrikland drabbats av mejl som de trott kommer från livsmedelskedjan Coop.

I mejlet finns en tävling kombinerat med ett gratiserbjudande på vitaminer. Men när de svarat på tävlingen har de fastnat i snåriga abonnemang som de inte tar sig ur.

Inte bara Coop drabbat

Coop är långt ifrån det enda företaget som fått sitt varumärke utnyttjat. Även ICA används som lockbete – utan att företaget känner till det.

I mejlet står det att mottagaren är en av tre e-postadresser som dragits till den stora ICA-finalen där 15 000 kronor mat väntar.

Genom att fylla i sina personuppgifter kan man inte bara vinna mat - utan också få ta del av erbjudande per mejl, sms och telefon.

– Vi har råkat ut för att vårt varumärke har använts på felaktiga sätt tidigare och våra jurister kommer att titta även på det här, säger Sara Hjelm, pressekretare vid ICA.

För Konsument Gästrikland är det ett nytt fenomen.

– Utskick liknande Nigeriabreven har det alltid funnits men nytt är att man använder sig av etablerade varumärken som Coop eller ICA. Det gör att de som läser mejlen inte blir rädda, säger Kristina Fält.

Brottsligt

Enligt Marek Andersson som är jurist på Konsumentverket är mejlet ett brott mot marknadsföringslagen redan när det skickats.

– Det är fult. Men i dag är det väldigt vanligt att konsumenter inte läser avtal. Gör de det kan de upptäcka dolda avtalsvillkor. Annars kan de få hundra tävlingsmejl nästa gång, kanske även telefonsamtal med reklam. Det riskerar att bli en never ending story.