Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Avreglering hotar tåg, bussar och klimatmål

Annons

En bortglömd fråga i valrörelsen är att regeringen vill fördjupa avregleringen av kollektivtrafiken. Det är ett hot mot miljömålen och regionalpolitiken.

Vinterns och sommarens kaos i tågtrafiken visar på problemen med en uppsplittrad trafik där olika aktörer skyller på varandra och ingen tar ansvar för t ex underhåll av snöplogar. Men regeringen tar ingen notis utan planerar att låta ännu fler bolag konkurrera om tiderna på de redan fyllda spåren. Samtidigt aviserar Rikstrafiken att halvera nattågstrafiken till Norrland.

Nyligen beslutade alliansen att även avreglera busstrafiken. Regeringen planerar att avskaffa länstrafikbolagen och vill att den interregionala kollektivtrafiken i första hand ska vara kommersiell. Remissinstanserna har varit kritiska och varnat för höjda priser och sämre samordning.

Högst en fjärdedel av kollektivtrafiken är företagsekonomisk lönsam och på dessa linjer blir det en huggsexa om de bästa tiderna. Men vem tar ansvar för en klimatsmart och prisvärd kollektivtrafik till Luleå, Ånge, Ljusdal och Mora?

Länstrafikbolagen har bidragit till ett kraftigt ökande kollektivt resande och det är bedrövligt om denna kompetens kastas bort för en ideologisk försöksverkstad.
SJ ska inte vinstmaximera utan ge god service till rimliga priser i hela landet!

Säg nej till fortsatt avreglering!

Lars Igeland
aktiv i Miljöförbundet Jordens Vänner Gävleborg

Åke Johansson
tågmästare, ordf SEKO Klubb Trafik Västernorrland

Mer läsning

Annons