Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fansen säger nej till nya insamlingar

För drygt ett år sedan startade supportrarna kampanjen ”Rädda S-märkt”.
Den här gången får dock SAIK reda ut krisen på egen hand.
– Vi kan inte bidra med pengar hela tiden, säger Sanna Wallin, ordförande i Sandviken Supporters.

Annons

I november 2009 hade SAIK, precis som nu, stora ekonomiska bekymmer. Skulderna var uppe i 1,9 miljoner kronor och det negativa kapitalet låg på 1,1 miljon kronor.

Elitlicensen var i fara, vilket fick supportrarna att agera. Svenskafans-skribenterna Thomas Forsberg och Thomas Paschen tog initiativet till kampanjen ”Rädda S-märkt”, där man uppmanade alla att skänka en krona för varje SAIK-mål. Uppropet gav resultat och till slut hade fansen samlat in 111 000 kronor.

Någon ny kampanj blir det dock inte, trots fortsatt krisläge.

– Nej, vi orkar inte. Men jag ska i alla fall sätta in 142 spänn till veckan för de mål laget gjort hittills. Och jag tror att plusgirokontot fortfarande är öppet, så att den som vill kan skänka pengar, säger Thomas Forsberg.

– Och ska jag vara ärlig tycker jag inte att kampanjen fick det genomslag vi hoppades. Red Farmers (Edsbyns supporterklubb) har väl dragit in drygt en halv miljon.

Sanna Wallin, ordförande i Sandviken Supporters, säger även hon att det inte blir någon ny kampanj. Det håller inte i längden att rycka in varje gång klubben har ekonomiska problem.

– Nej, absolut inte. Vi måste bidra med att gå på bandy, vi kan inte bidra med pengar hela tiden, säger hon.

Thomas Forsberg:

– Man kan uppmana folk att gå på bandy hur mycket som helst, men det största ansvaret ligger hos SAIK Bandy.

Mer läsning

Annons