Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hans uppdrag: Få sandvikarna till arenan

Sex månader har gått sedan Lars-Olof Skoog, 61, valdes till ny ordförande i SAIK Bandy.

Tiden har använts till inlärning – och nu har Skoog bilden klar för sig. Fler måste lockas till arenan, där ligger klubbens stora utmaning.

– Det är prio ett just nu, säger han.

Annons

Han valdes vid årsmötet i juni, och efterträdde Rune Nyberg efter ett turbulent första år i Göransson Arena. Resultatet visade ändå en kvarts miljon plus, men med ett negativt eget kapital på drygt 800 000 kronor kan ingen i SAIK slå sig till ro.

En starkt bidragande anledning till överskottet i fjol var den publikdragande semifinalserien mot Bollnäs, som drog upp publiksnittet till nära 2 300 åskådare (under grundserien låg snittet på 2 089). I år har man budgeterat med samma publiksnitt.

– Men vi är långt därifrån i dag, konstaterar Lars-Olof Skoog.

Efter fem hemmamatcher är publiksnittet i Göransson Arena blott 1 662. Och det är just biljettintäkterna SAIK har möjlighet att påverka, då möjligheterna till kringförsäljning är begränsade eftersom klubben inte äger arenan själva.

Men alla som sett en bandymatch i Göransson inser problemet. Laget på isen spelar så bra bandy det går att se i Sverige idag, ändå känns inramningen stundtals som en begravning. Det är tyst. Knäpptyst.

– Till och med spelarna har reagerat, och vill att vi plockar in sambaorkestern igen. Och stämningen i arenan är något som vi bryr oss jättemycket om, det finns mycket mer att göra för att skapa en bra upplevelse och vi försöker gradvis göra saker. Nu är Pigge tillbaka, och vi har en dialog med supporterklubben för att se vad de kan göra.

– Jag har varit på en ordförandekonferens nu i helgen och alla häpnar över hur väl Villa har lyckats i sin arena. De har redan nu sålt 3 000 biljetter till matchen mot oss, utan att anstränga sig egentligen. Så det går ju, det här är en viktig del av vår överlevnad, säger Lars-Olof Skoog.

Han är ett välkänt namn i Sandviken, ansvarig för kvalitet och miljö på Sandvik SMT, och kopplingen till bandyn har funnits sedan barnsben. Först som reservlagsspelare i SAIK under 60- och 70-talet, senare som ungdomsledare, alltid en supporter. Sedan har han funnits med i periferin under många år, och hjälpt till med lite värvningar och sponsorkontakter, men har nu tagit klivet in i föreningen på allvar.

Och Lars-Olof Skoog känner ansvaret som vilar på hans axlar.

– Absolut, och jag är sån som person också. Det finns fantastiskt många människor som bryr sig och engagerar sig och vill väl, och jag känner en stor ödmjukhet inför att vårda varumärket SAIK. Det får vi aldrig slarva bort.

• Vad ser du som den största utmaningen?

– Det är ekonomifrågorna, att behålla den positiva trend vi hade i fjol.

– En annan stor utmaning är att hitta balansen mellan det sportsliga och den sociala delen, det vi kallar ”SAIK är mer än bara bandy”. Att kunna visa upp en förening som har värderingar i grunden som gör att föräldrar tryggt kan skicka ner sina barn på bandyträning. Vi bygger föreningen med den typen av verksamhet. Skulle vi bara lägga tyngden på det sportsliga tror jag vi skulle haverera till slut.

En annan fråga som Lars-Olof Skoog tagit till sig är kommunikationen till omvärlden. Han följde fjolårets alla turer från sidan om och tyckte det var trist att föreningen ständigt förknippades med svarta rubriker. En kommunikationsplan har upprättats som ska råda bot på den biten.

– Folk ska veta vad som händer i klubben. Vi får kritik ibland från sponsorer att vi inte syns tillräckligt mycket, att vi inte är tillräckligt på. Det finns mycket att jobba med, säger Lars-Olof Skoog, och tillägger:

– Men det är kul också, annars skulle vi inte hålla på!

Mer läsning

Annons