Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SAIK-snittet ökar näst mest i elitserien

/
  • Publiksnittet i Göransson Arena har ökat med hela 532 personer per match den här säsongen. I matchen mot Vetlanda flyttas klacken till kortsidan i ett försök att få ännu mer drag.

Publiken har hittat till Göransson Arena igen. SAIK har ökat sitt publiksnitt med 33 procent, eller 532 personer hittills den här säsongen.
De flesta lag i elitserien kan visa på positiva trender, medan Hammarby inte alls når fjolårets fina siffra.

Annons

SAIK har inte haft lika fina publiksiffror sedan säsongen som arenan invigdes 2009/10. Då låg snittet i seriespelet kring 2 500 personer, sedan har det dalat betänkligt, och det är ingen hemlighet att atmosfären i Göransson Arena inte alltid varit den bästa.

Men den här säsongen verkar publiken ha hittat tillbaka. Hemmasnittet ligger efter nio spelade matcher på fina 2 131, att jämföra med fjolårets snitt på 1 599 personer.

Det är bara Bollnäs som kan visa en större uppgång och ett plus på 589 åskådare jämfört med i fjol. Där är säkert firma Berlin/Hellmyrs en del av förklaringen, men i Sandviken?

– Det är nog flera faktorer. En av dom tror jag är att elitserien är jämnare, det gillar folk, och en annan att det blivit roligare och mer välkomnande att se på bandy i Göransson Arena, säger SAIK:s ordförande Magnus Holst.

Han har själv jämfört siffrorna i matcherna mot samma motstånd i fjol, och då blir ökningen ännu högre, runt 600 personer.

Ni har haft en del gratiserbjudanden, hur mycket spelar det in?

– Det har vi haft, bland annat för nyinflyttade och pensionärer, och i välgörenhetsmatchen mot Bollnäs, där man fick donera så mycket man ville. Men det hade vi i fjol också, i samma utsträckning. Nu har vi till och med haft över 3 000 i tre matcher, det måste varit väldigt länge sedan det hände, säger Magnus Holst.

För SAIK är publikintäkterna viktiga. De rörliga, det vill säga utan årskorten, motsvarar strax under 20 procent av de totala intäkterna.

– Det är dom svåraste intäkterna att budgetera för, säger Holst och menar att SAIK ligger bra till i förhållande till budgeten i nuläget.

Slutspelsmatcherna inbringar i regel lika mycket som hela grundserien. Där har klubben, i vanlig ordning, endast budgeterat för två hemmamatcher. Resten är bonus.

Förutom SAIK och Bollnäs går även Vänersborg och Sirius kraftigt framåt, men elitseriens publiksnitt som helhet är ändå i paritet med fjolårets – beroende på Hammarbys låga publiksiffra i inomhusmatchen i Tele2 Arena i förhållande till i fjol, och på att nykomlingen Tillberga drar mindre publik än vad Gais gjorde.

I måndagens hemmamatch mot Vetlanda testar SAIK och supporterklubben ett nytt grepp, och flyttar klacken från sittplats till kortsidan, för att på så sätt få mer drag.

– Vi har Sveriges bästa klack på bortaplan, det vill vi ha på hemmaplan också, säger SAIK:s ordförande.

Mer läsning

Annons