Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bättre läromedel krävs för bra skola

Annons

”Vi får sämre och sämre resultat i skolorna”, uppger utbildningsnämndens ordförande Anna Schönning (S) till Arbetarbladet den 30 september, vid ett besök på Gäverängeskolan. Det är ett problem som många kommuner i Sverige har, inte bara Ockelbo. Höstterminen 2011 ska därför en ny skollag, ny läroplan och nya kursplaner träda i kraft, allt i syfte att bryta och vända trenden. Men det räcker inte med beslut. Reformerna måste genomföras i skolan. För det krävs lärare och läromedel.
Ockelbos låg- och mellanstadieskolor ska däremot förbättra resultaten genom att delta i projektet Skolskogar, med undervisning i skogen. Projektet har enligt sin webbplats till syfte att ”öka samarbetet mellan skolan och skogsnäringen”. Lärare kan gratis beställa materiel, bl.a. häftena ”Skogens produkter” och ”Skogen och klimatet”. Webbplatsen har också olika övningar. I matematik kan eleverna få räkna ut ”Hur många trädplantor finns det på hygget?”.
Att barn vistas i skog och mark är förstås bra och utvecklande. Men projektet Skolskogar handlar snarare om att få in sponsrat materiel i skolan. Jag vill inte använda ordet läromedel för detta. Läromedel har nämligen utvecklats av författare, förlagsredaktör, illustratör och formgivare i en lång kvalitetsprocess. De har under utvecklingen testats av både lärare och elever.
I skolans vardag är läromedel det kanske viktigaste verktyget. Som lärare i över tio år vet jag det väl. Med läromedel kan lärarna effektivt planera och genomföra undervisningen och dessutom få tid att handleda de elever som behöver det mest. Eleverna får träna och utveckla olika förmågor och får utvald och strukturerad kunskap. I det medie- och informationsflöde vi nu lever i, har detta blivit ännu viktigare än tidigare.
Det bekymrar mig därför djupt att Anna Schönning, som ansvarig skolpolitiker, tycks se undervisning i skogen med ”kottar, pinnar och barkbitar” som det bästa sättet att förbättra resultaten för eleverna i Ockelbo. Att använda sponsrat materiel med yngre elever, som inte hunnit utveckla kritiskt tänkande, är självklart särskilt olämpligt.
Att diverse gratismateriel ska används tyder också på att Ockelbo kommun och Anna Schönning inte sett till att prioritera och ge skolorna de läromedel som behövs för att 2011 verkligen ska bli ett trendbrott. Det ska varken föräldrar, lärare som ska använda undermåliga arbetsredskap eller elever som ska lära och utvecklas behöva acceptera.
Rickard Vinde
Svenska Läromedel – Branschföreningen för läromedelsförlag

Mer läsning

Annons