Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Styckmordets fjärde rättegångsdag

/

I dag fortsätter rättegången om det makabra dådet på Nordost – Arbetarbladet rapporterar från rättssalen.

Annons

LÄS MER: Allt du behöver veta om Nordostmordet.

Huvudförhandlingen om det misstänkta mordet verkar dra ut på tiden och därför har det satts in en extra rättegångsdag under tisdagen. Förhandlingen planeras starta klockan tio på förmiddagen och Arbetarbladets kommer rapportera fortlöpande i den här artikeln.

För dig som är premiumkund rekommenderar jag intervjun med Sture Hofvenstam, spaningsledare under Gysingemordet i slutet av 1980-talet. Han ledde jakten på den sexualsadistiske styckmördaren Anders Carlsson som tog livet av rockmusikern Hannu Rajala. Dådet på Nordost väcker mörka minnen till liv hos den pensionerade utredaren.

10.16

Rättegången har börjat.

"Det bör sägas att det här förhöret kan vara jobbigt för anhöriga att lyssna på, det innehåller detaljer...", säger Albin Aspgren inför rättssalen.

Det som ska spelas upp är det första regelrätta polisförhöret med Aspgren, som hölls natten till 21 september. Det videoinspelade förhöret visar hur Aspgren med bräcklig stämma berättade om kvällen som slutade med att han tog livet av den 24-åriga kvinnan.

"Vi träffades på Racken och hade jättetrevligt", sa Aspgren medan han höll armarna om sig själv, som att han frös.

10.27

"Hon gjorde en grej där hon pratar till en som man var ett litet barn. Jag vet inte om hon gjorde det med flit. Men hon tog mina händer mot sin hals... och jag tappade helt kontrollen... och jag ströp henne. Och då jag väl hade börjat... jag vågade inte sluta. Och hon dog. Det var väldigt obehagligt och det tog ett tag innan jag förstod att hon var död. Jag brukar ha väldigt våldsamma tankar, det har jag haft i flera år. Men jag har aldrig pratat med någon om det. Jag önskar att det hade slutat på ett annat sätt, ett mindre våldsamt sätt", sa Aspgren som berättade att han började fundera på olika alternativ: självmord, eller försöka röja undan kroppen så att 24-åringen skulle bli en försvunnen person. Han tänkte att det skulle vara lättare för anhöriga.

"Jag hade en väldigt bra filékniv", sa Aspgren, som bestämde sig för det senare alternativet.

I det videoinspelade förhöret berättade sedan Aspgren detaljerat om själva styckningen - och nu skyndar de anhöriga ut ur rättssalen.

Själv sitter Aspgren och stirrar stint ner i bänken framför sig.

10.34

Under förhöret, som alltså hölls natten efter mordet utan närvarande advokat (Aspgren tyckte inte han behövde någon), hade Albin Aspgren fula blåmärken över högerarmen - armbågen var blålila.

Efter en stund verkar det som han började gråta, men det tycks inte komma tårar. Han upprepade flera gånger att 24-åringen inte förtjänat vad han utsatte henne för och kallade henne för "underbar småbarnsförälder".

10.38

Albin Aspgren berättade sedan för förhörsledaren hur han cyklade till Bönan och ringde sina föräldrar, vilket du kan läsa mer om här.

11.12

Det första polisföret med Albin Aspgren fortsätter att spelas upp. I det berättade han inte om någon okontrollerbar arm, eller inre röst. Det är uppgifter som Aspgren lämnade senare.

Under förra rättegångsdagen berättade Aspgren att styckningen var "hemsk" att genomföra. Men när förhörsledaren under det första förhöret frågade Aspgren hur han klarade av att stycka kvinnan, sa han: "Allt såg ut som de bilder man sett på internet", sa Aspgren.

Det är förståeligt att försvaret gör sitt bästa för att distansera Albin Aspgren från detta förhör.

11.20

Förhöret fortsätter spelas upp medan Aspgren sitter i rättssalen och stirrar ner på bordet. Ömsom nickar han, ömsom skakar han på huvudet, som om han lyssnar på musik. Plötsligt börjar han trumma frenetiskt med fingrarna mot bordsskivan.

Läs mer om första förhöret och "självmordsbrevet" här.

11.58

Efter en kortare paus återupptas rättegången. Det videoinspelade första polisföret, där Albin Aspgren erkänner mord, har avslutats. När åklagare Ulf Back konfronterar Aspgren med förhöret så säger han sig inte minnas det.

Ulf Back tar upp liknelsen som Aspgren gjorde med att stycka kyckling.

"Det är helt absurt. Det var den enda referensram jag hade", säger Aspgren, som förringar de flesta uppgifter han lämnade i första förhöret.

12.05

Den mexikanska styckningsfilmen kommer åter på tal. Den 30 augusti var Aspgren in och tittade på filmen, det visar hans internethistorik. En film som Albin Aspgren hävdar att han aldrig såg klart.

"Det enda exemplet jag kan komma att tänka på där jag har sett en regelrätt styckning", har Aspgren sagt om filmen i tidigare förhör, vilket Ulf Back nu tar upp.

Nu hävdar han istället att han sett bilder på stympade kroppar (dessa har upptäckts på hans dator), men ingen styckning.

12.11

"Jag övervägde att ta en bild på hur hon såg ut innan jag skulle börja behandla kroppen. För det skulle vara sista gången hon sågs på det sättet", säger Albin Aspgren. Han låter väldigt distanserad när han pratar, som att han är en utomstående betraktare. Som att han har ett akademiskt förhållningssätt till dådet.

12.25

Albin Aspgren beskriver ett tidigare uttalande han gjort i förhör som "lite intressant". "Vid det här tillfället har jag inte processerat allting", säger Aspgren.

Ulf Back visar upp bilder, tecknade och riktiga, med stympade kroppar från Albin Aspgrens dator. I stället för att svara på varför han en gång i tiden laddat ned dem vecklar Aspgren in sig i resonemang om att han var tvungen att spara bilderna eftersom sajten han hämtat dem ifrån raderar bilder fortlöpande. Och att bilderna sedan "följt med" i gamla hårddiskar.

Back visar en japansk animebild på en kvinna, vars armar och ben är stympade, som ligger på en operationbrits med syrgasmask.

"Väl ritad. Men nakenheten är onödig", kommenterar Aspgren.

Sedan visar åklagaren upp en tecknad bild från Aspgrens dator på en styckad kvinnokropp som ligger packad i en resväska. En del av den 24-åriga kvinnans stympade kroppsdelar packade han i just en resväska.

"Det finns inget samband", säger Aspgren om bilden.

12.33

Ulf Back: "Hur är det med strypning, har du haft något intresse av det?"

"Jag har inget intresse av att utföra någon form av strypning", svarar Aspgren.

"Jag har sökt en del på internet och ratat det mesta jag men har sett vissa filmer, pornografiska, där strypning ingår som moment", säger han om sin internethistorik.

"Handlar det om maktfantasierna du pratat om tidigare?", frågar Ulf Back.

"Snarare att de iscensätter någon form av våldtäkt eller har en tydlig dominant eller submissiv sida", säger Aspgren och lägger till att han inte prövat på det i verkligheten.

12.48

Ulf Back tar upp bilderna på nekrofili, döda som utsätts för sexuella handlingar, som Aspgren har på sin dator.

"Varför söker du på sånt här?", frågar åklagaren.

"Därför att man tittar runt på de grövsta sakerna för att se om det är intressant", svarar Aspgren.

"Vad har du för kvinnosyn egentligen?".

"Den är under utveckling, kan man säga. Jag har tyvärr anammat vissa stereotyper efter att jag har blivit behandlad dåligt", svarar Aspgren.

Albin Aspgren har skrivit ett detaljerat manus om en kvinna som onanerar med en kniv, och enligt manuset njuter medan blodet rinner.

Tanken var att göra en flashfilm och lägga upp den på ett visst forum: "Det skulle skapa en slags kontrovers och folk skulle uppmärksamma det", säger Aspgren.

Rätten tar lunchpaus till 13.30.

13.58

Rättegången är återupptagen och Albin Aspgren frågas ut om det videoinspelade förhöret - som han nu underkänner.

"Du låter ju väldigt logisk när du berättar i det förhöret", säger vice chefsåklagare Ulf Back.

"Jag blundar ju hela tiden", säger Aspgren. Han menar att han hittade på detaljer i första förhöret för att kunna ge en förklaring till dådet. När han frågas om vilka saker han hittat på nämner han praktiska detaljer, som att han inte kan ha dragit offret i handlederna in i badrummet eftersom det skulle ha varit opraktiskt. Och andra detaljer kring själva strypningen som han menar måste vara felaktiga.

"Varför nämnde du inte att armen inte gick att kontrollera i första förhöret?", frågar den biträdande åklagaren Sebastian Flodström.

"Därför att jag inte ville att det skulle finnas något oförklarligt kvar", säger Aspgren.

14.18

Advokat Carl Lindström frågar om hur medveten hans klient var om vad som hände i lägenheten under dådet.

"Det kändes som att jag sänkte garden. När hon drar armen runt sig då märker jag att det är obekvämt för mig, och även för henne. När jag inte kan dra bort den spärrar jag upp ögonen och tittar framåt men jag minns inte att jag ser. Hon reagerar genom att försöka rulla bort, eller genom någon rörelse, och ger ifrån sig ett läte. Jag förstår att det är dåligt att ha armen runt någons hals, jag försöker ta bort den. Jag minns inte något motstånd och jag minns inte att hon vägde något. Det var som att dra med en vante. Jag minns att hjärtat slog som en hammare i bröstet. Jag minns ingenting förutom andning och hjärtslag. Inte säker på om jag hörde andningen eller om jag kände andningen. I taket såg jag att det var blått, nästan som att jag såg det utifrån, att det var en spegelbild i taket där jag syntes men inte hon. Jag hörde andning. Jag minns att någon form av ryckningar eller rörelse, det hade inte gått upp för mig att hon var så illa däran", säger Albin Aspgren.

Han beskriver hur han sedan låg och tittade mot taket till hans andning lugnade ned sig. När Aspgren vände sig mot sitt offer beskriver han att "hennes ansikte var annorlunda, att hennes hår var annorlunda, konstig färg och konstiga händer".

"Jag kunde inte förstå att det var NN som låg där", säger han.

"Har du i något skede velat skada NN?", frågar Carl Lindström.

"Nej, absolut inte. Hon hade varit irriterande på Racken (krogen Rack n Roll i Gävle) men hon hade kommit hem till mig och inte blinkat åt alla fel i lägenheten. Och hon skulle ju snart gå", svarar Aspgren.

14.44

Lindström: "Varför har du sparat nekrofilbilder?"

"Det var en tråd på ett forum och det var någon som lade upp första bilden och sedan den andra. Och det diskuterades om den ena skulle vara fotomanipulerad, vilket jag kom fram till att den sannolikt är. Och det var därför som jag laddade ner den", säger Aspgren.

"Varför har du sparat nekrofilbilder?", frågar advokaten på nytt.

"Varför jag inte har tagit bort dem? För att det inte har blivit av".

"Känner du något erotiskt intresse av nekrofili?", frågar advokaten.

"Nej, det känner jag inte", svarar Aspgren.

Han tillfrågas om den franska filmen "Nekrofilen", som han tidigare nämnt som en personlig favorit.

"Den är ganska rolig och berör mörka teman", kommenterar Aspgren.

"Innefattar den nekrofili?"

"Man ser en man som kryper över en kropp. Men det är allt, vad jag minns", svarar Aspgren.

"Du har sparat bilder fram till 2007 på den aktuella hårddisken, har du sparat bilder därefter? Eller slutade du 2007 med den här vulgärare formen av brutala bilder?", frågar advokaten.

"Jag slutar. Jag vet inte om det kommit en eller två bilder senare i form av oljemålningar".

Advokaten: "Varför har du inte sparat ner fler bilder?"

"Jag har inget intresse direkt. Arbetar mot mål som ger resultat i verkligen, som aktiehandel och så. Jag hade inte tid och hade aldrig någon fascination för det här", svarar Aspgren.

"Så det här är gammal skåpmat?"

"Det stämmer".

15.09

Nu frågar advokaten ut Albin Aspgren om tiden på Säters rättspsykiatriska sjukhus - där skötare fick söka psykologhjälp efter att Aspgren gång på gång berättat detaljerat om dådet.

"Tekniska aspekter av brottet verkade folk intresserade av att lyssna på", säger Aspgren.

Ingen av skötarna har dock berättat något om den "okontrollerbara armen", vilket Aspgren säger sig ha berättat om under tiden på Säter.

15.18

"Har du någon gång tagit upp något om att du skulle bli känd?", frågar Ulf Back och syftar på ett resonemang om en konstnär som blivit berömd efter att ha insjuknat i schizofreni som Aspgren tog upp med en skötare på Säter (se senaste länken).

"Nej, det är total missuppfattning från personalens sida som går att förklara. Jag var oroad över att jag inte kunde använda mitt namn eftersom det nu är associerat med det här", svarar Aspgren och rättegången avslutas för dagen.

I morgon fortsätter den med vittnesförhör.

Här kan du läsa tidigare artiklar om mordet:

Första rättegångsdagen: "Jag dödade under sinnesförvirring".

Andra rättegångsdagen: "Här ströps hon till döds".

Tredje rättegångsdagen: "Styckningen måste göras".

Mer läsning

Annons