Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Briggen Gerda – en galen historia

/
  • Kanske ett sista besök. Ingvar Henricson och Sven-Olov Nilsson går ombord på Gerda.Foto: Gun Wigh
  • sjösattes 2000. Det började som ett arbetsmarknadsprojekt 1993. Sju år senare, år 2000 sjösätts Gerda under stora festligheter. Ytterligare tio år senare, 2010, går föreningen Briggen Gerda i konkurs, i slutet av maj säljs briggen till bilförsäljarna Per-Olov Erhardsson och Bengt-Olov Andersson.Foto: Gun Wigh

Det var i början av 1990-talet och finanskrisen hade gjort många Gävlebor arbetslösa.

Särskilt drabbade var män inom metall- och byggindustrin.

Då föddes en galen idé.

– Jag tror att det var på en julfest som Inge Eriksson kom på idén om att bygga en replik av gamla Gerda, berättar Sven-Olov Nilsson.

Annons

Vi träffas vid Gerda. Arbetarbladet har stämt möte med Sven-Olov Nilsson och Ingvar Henricson för att få höra deras historier om briggen, och för att få chansen att säga ett sista hejdå till en helt galen idé som blev till en seglande verklighet.

Men helt ny var inte idén i början av 1990-talet.

Arbetarbladets arkiv skvallrar om att redan i mitten av 1980-talet kom mr Bomhus, Åke Holmgren, på en vansinnig idé – att bygga en ny Gerda. Det skulle dröja nästan tio år innan arbetsmarknadsläget var så pass dåligt att den arbetskraft som behövdes för att bygga Gerda i stort sett gick att få helt gratis.

Våren 1993 engagerade sig Sven-Olov Nilsson i projektet.

– Jag sa: ”Om jag ska vara med så är det inte om vi ska bygga en ny brigg, utan när”, berättar Sven-Olov.

Men varför tillfrågades du?

– Jag har ju hållit på med båtar hela mitt liv.

Sven-Olov Nilsson har varit medlem i föreningen Briggen Gerda i alla år. Han har, förutom att ingå i projektledningen, även varit med och byggt Gerda.

– Den gamla Gerda ligger där, begravd vid Skansbron, säger Sven-Olov Nilsson och pekar på udden som skymtar bakom nya Gerda.

– 1959 sprängdes hon, men sex år senare flöt hon upp till ytan igen, som ett spöke, berättar Ingvar Henricsson.

Ingvar Henricson har följt Gerdas historia. Även han har ingått i projektledningen för nya Gerda. Han har skrivit åtskilliga artiklar om såväl gamla som nya Gerda och han släppte i vintras boken ”Briggen Gerda – den gamla och den nya”.

Planerna för området vid Gerdavarvet var under sent 1990-tal stora. Det skulle byggas ett helt sjöfartsområde här, sjöbodar och sjöfartsutställningar skulle dra besökare till området.

– Tanken var att det skulle gå en spårvagn hit, berättar Sven-Olov Nilsson.

Sponsorer har bidragit med många slantar till projektet. Hur mycket Gerda-projektet totalt har kostat råder det delade meningar om.

Men Föreningen Briggen Gerdas före detta ordförande, Kenneth Bognesand, beräknade för tidningen 2005 att det satsats närmare 80 miljoner kronor i briggen Gerda.

I den summan inräknade han kostnader för arbetsmarknadsåtgärder och ideella insatser.

Även Gävle kommun har bidragit till projektet.

– Egentligen har ju kommunen stött oss bra, säger Ingvar Henricson.

– Jo, ända fram till nu… säger Sven-Olov Nilsson.

Den tokiga idén blev en färdig brigg till slut. Och hon seglade, fyra somrar. Men framtiden är osäker. Föreningen Briggen Gerda försattes i början av april i konkurs. I slutet av maj köpte de båda bilhandlarna Per-Olov Erhardsson och Bengt-Olov Andersson briggen. De säger att de önskar att Gerda ska vara kvar i Gävle. Hur kunde det då gå så här, att Gävles stolthet gick i konkurs?

– Hon seglade inte in det hon behövde. Det skulle ha behövts professionella sponsorraggare, säger Sven-Olov Nilsson.

Vi sitter i solen och ser Gerda liggandes vid kaj. Hon glänser, som om hon påkallar uppmärksamhet. Sven-Olov och Ingvar frågar personalen snällt om de får gå ombord. Det får de så klart.

– Det är ju synd det här, säger Sven-Olov till båtsmannen Magnus Lagerkvist som spolar däcket.

Han får en medkännande nick till svar.

– Det bästa vore ju om hon blir kvar här, säger Sven-Olov.

Annons