Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Brynäs samlar pengar till flyktingar: "När jag såg bilden på Alan såg jag Jonathan"

/
  • Johan Cahling har engagerat sig i humanitära frågor under lång tid och valde att jobba för Brynäs för att de har ett starkt varumärke och engagemang.

Europa vaknade till liv efter att bilden på den avlidne treårige pojken Alan Kurdi spridits i media. Flera klubbar i Europa och Sverige samlar nu krafter för att bidra, men för flera lokala lag är det sedan länge självklart att ta stort samhällsansvar.

Annons

– Jag går här nu med min son Jonathan som är fem månader. När jag såg bilden på Alan såg jag Jonathan. Det gjorde riktigt ont! När man har ett eget barn kommer det närmare, säger Johan Cahling, vice klubbdirektör i Brynäs, över telefon.

Han är en av många som påverkats av den starka bilden. Fotot av den lilla livlösa kroppen har spridits som en löpeld över världen och oavsett åsikt om invandring är det få som nu blundar för flyktingarnas situation i södra Europa. Och i sportvärlden har flera klubbar startat insamlingar och projekt för att bidra ekonomiskt och socialt.

– I fredags startade vi en nationell insamling för UNICEF och deras arbete med barn som just nu är på flykt. Just nu är vi uppe i över 50 000 kronor, berättar Cahling och fortsätter:

– Målet är att alla SHL-klubbar hänger på så att hela SHL deltar. På så sätt kan vi få in mycket pengar, och det behövs. I det här fallet spelar vi alla i samma lag. Vi kör insamlingen till SHL-premiären, berättar han.   

Brynäs har redan en väl etablerad verksamhet, "En bra start", där klubben tillsammans med UNICEF och andra partners arbetar för att barn och unga ska få en bra start i livet, inte bara lokalt utan regionalt och internationellt. Verksamheten ska också fånga upp bland andra ensamkommande flyktingbarn och andra utsatta ungdomar.

Lokalt består "En bra start" idag av fyra områden, där spelarna åker ut i skolorna och agerar som förebilder, ett område med lek och aktivitet, en ledarakademi och ett område som syftar till att få ut ungdomar på arbetsmarknaden. Dels handlar det om att vara delaktig i att skapa en välmående region och dels om affärsstrategi, där socialt engagemang står högt i kurs.

– I dag räcker det inte att leverera skyltar. De globala trenderna påverkar företag och föreningar och då fokuserar man på viktiga frågor för samhället, säger Cahling.

Han har varit i Brynäs i drygt två år och har bakgrund som civilekonom. Men engagemanget för mänskliga rättigheter började långt tidigare. För nio år sedan såg han en video från Unicef som informerade om att 5000 barn dör av brist på tjänligt vatten varje dag. Var det verkligen sant?

– Jag ringde upp Unicef och frågade om det verkligen kunde stämma och det gjorde det ju. Jag kände att det här måste jag också kämpa för varje dag, säger han.

Klubben ger i dag en miljon kronor per år till Unicef, som går till utsatta barn i Bolivia, och tröjorna är reklamfria för att ge plats åt Unicef. Brynäs vill också knyta fler klubbar till sig för att fler föreningar ska kunna göra samma sak. Hudik hockey och Ljusdal bandy har skrivit treårskontrakt med Brynäs och långt gångna diskussioner förs med Gefle IF och fler klubbar i regionen. Det gäller dock att ha ett kortsiktigt och ett långsiktigt engagemang menar Cahling.

– De starka elitföreningarna gör redan bra saker som berör många och det blir en stark kraft. Men jag tycker att man ska starta verksamheter i stället för enbart aktiviteter och projekt så att arbetet blir långsiktigt. Då kan vi bli en stark och hållbar kraft som starkt bidrar till utveckling i samhället, säger han.

 

Annons