Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Bulletstorm”

/

Annons

Kontroversiella ”Bulletstorm” har redan orsakat moralpanik och hetsig debatt på andra sidan Atlanten och nu släpper EA Games sin kontroversiella galghumor-skjutare i Sverige.

Ramstoryn skulle kunna vara hämtad ur vilket actionspel som helst. En grupp råbarkade elitsoldater får reda på att de upprorsmakare, spioner och lönnmördare man ”avlägsnat” genom åren i själva verket varit oskyldiga civila, journalister och oliktänkare.

Gruppen blir naturligtvis rasande och svär att hämnas på den onde general Sarrano. Tio år senare är man nästan vid målet, men gänget är försupet och desillusionerat. Och när man till sist har Sarrano i sikte kraschlandar manskapet och deras fiender på planeten Stygia – förmodligen spelhistoriens mest ogästvänliga plats.

Här härjar bindgalna mutanter och monster, stora som hus. Dessutom gör Sarrano och hans mannar allt för att ta ditt och din partners liv. Som tur är hittar huvudpersonen Grayson Hunt en slags elektrisk piska, som gör att han kan rycka tag i fiender och slunga runt dem i luften som dockor.

Och det är också här de kontroversiella inslagen kommer in i bilden.

Spelet har nämligen ett poängsystem som prisar ”kreativt” bruk av piskan i synnerhet och vapen i allmänhet.

Du får mängder av extrapoäng om du lemlästar fiender genom att slunga in dem i en jättekaktus, skjuter dem i skrevet eller sparkar dem utför ett stup. Ju mer utstuderat desto bättre.

Och dina poäng kan du spendera på nya vapen och fler utstuderade mordmetoder.

Jag förstår absolut att ”Bulletstorm” är gjort med glimten i ögat och att det handlar om svart humor. Men efter att ha stekt fiender på elgeneratorer, sett dem trasas sönder mot taggtråd och hört deras plågade skrik och vrålande i timmar blir jag mer än mätt. Det blir bara äckligt och utstuderat.

Som spel betraktat är det en välgjord, men aningen primitiv skjutare. Det finns inget utvecklat system för att ta skydd bakom saker, vilket man tar för givet i genren numera. Anledningen är säkert att driva upp tempot ytterligare, men jag tycker det känns lite ”yxigt”. Här gäller det mest att skjuta mycket och skjuta först. Strateger kan alltså leta vidare.

”Bulletstorm” drivs av Unreal-motorn, så grafiken håller naturligtvis högsta klass.

Det är möjligt att jag kommer anses vara en tråkmåns för att jag dissar ”Bulletstorm”, vissa har kallat det innovativt och en pånyttfödelse för skjutargenren, men jag ser bara ett spel som använder det äldsta marknadsföringstricket i regelboken – kontroversiellt våld – för att sälja ett ganska medelmåttigt spel, med uppenbara brister.

Jens Höglin

Mer läsning

Annons