Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Buss är mycket bättre än tåg

Glöm SJ. Tänk buss om du ska till Stockholm eller ut i världen.

Annons

I stället för att år efter år irritera sig över SJ och ständiga förseningar går det att lyfta fram och utveckla busstrafiken. Det finns numera sex bussbolag som varje dag kör från Gävle Bro eller Hamntorget i Gävle till nya Cityterminalen mitt i Stockholm.

Undersökningar visar att resenärerna tycker att bussarna är bra, bekväma och billiga. De kommer nästan alltid fram i tid. Priserna varierar mellan bolagen från 70 kronor till 200 kronor för enkel resa. Bussarna har toalett, trådlöst internet, klimatanläggning, säkerhetsbälten och försäljning av kaffe, läsk och smörgåsar. Ibland också tv-skärmar där man visar filmer. De nya bussmotorerna är miljövänliga. Bensinförbrukningen är endast 0,05 liter per passagerarmil vid 80 procents beläggning.

Lapplandspilen, Y-buss och Härjedalingen kör från Gävle Bro där det går bra att lämna bilen på gratisparkering. Svenska Buss Expressbuss linje 10, Swebus Express linje 897 och SGS- bussen kör varje dag från Hamntorget.

Så här kan bussavgångarna se ut från Gävle en vanlig vardag. Helgdagar har bussarna dessutom ofta avgångar som är senare på kvällen både till och från Stockholm.

03.35 Y-buss

04.45 Lapplandspilen

06.45 SGS Bussen

07.00 Swebus

08.30 SGS bussen

09.10 Härjedalingen

10.00 Y-buss

11.45 SGS Bussen

13.00 Svenska Buss

13.50 Swebus

14.45 SGS Bussen

15.25 Svenska Buss

15.45 Y-buss

16.45 Härjedalingen

17.15 SGS Bussen

19.55 Härjedalingen

Y-buss och Lapplandspilen kör in till Arlanda terminal 5 på morgonturerna om någon så vill med ankomst 05.25 respektive 06.30.

Ombyggda Cityterminalen i Stockholm är numera en modern och tilltalande anläggning med både restauranger, butiker och annan service. Varje dag erbjuds:

* flygbussar med tät trafik till Arlanda, Bromma, Skavsta och Västerås.

* direktbussar till alla färjeterminaler för båtar till Åland, Finland, Gotland, Estland mm.

* 350 bussar till 500 destinationer i Sverige och andra länder.

* en våning med 550 pendel- och fjärrtåg

* tre våningar med tunnelbana.

Runt Cityterminalen går ett stort antal blå och röda stadsbussar. Det finns också tre taxistationer. Sammantaget är det en av Europas största trafikknutar.

Det går att utveckla strukturen runt bussarna ytterligare. Några förslag:

* gör Centralplan i Gävle bilfri och flytta bussarna dit. Både anslutande stadsbussar och långfärdsbussar. Resenärerna kan då vara inomhus med direkt utgång till bussarna. Väntan kan ske bland affärer och café i stället för det blåsiga Hamntorget. Det behövs också för att skapa mer plats för taxi och de bilar som hämtar och lämnar resenärer.

* utveckla servicen inne på Centralstation både vad gäller biljettförsäljning och skyltning med avgångstider även för bussarna

* gör det enklare att få tidtabeller och köpa biljetter. Till exempel genom att länk till alla bussbolagens hemsidor finns på Arbetarbladets hemsida.

* ge bussarna tillstånd att köra 100 km/tim i stället för 90 på motorvägen. De är byggda för det.

* utöka antalet bussar som går in till Arlanda

* skapa bilservice på Gävle Bro så att det går på ett enkelt sätt att lämna och hämta bilen för reparation både vardag och helgdag i samband med bussresa

* ordna så att buss 49 till Hedesunda och buss 3 till Andersberg går in till Gävle Bro

* ge även långfärds- och turistbussar till och från Stockholm tillstånd att använda bussfilerna i Stockholm och inte bara SL-bussarna.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel