Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Busstrafiken i Gävle

/

Har du någon gång stått och förfrusit dig vid en busshållplats utan att se en buss inom synhåll? När bussen sedan kommit bemöts du av en tjurig kärring som förstör hela din dag? Det antar jag att du har gjort. Därför har vi på Prima tagit reda på sanningen om bussar och dess förare.

Annons

Vi ringde upp olika personer som har ansvar inom busstrafiken och fick svar på några frågor.
Vem kan det ha varit som bestämde att vi skulle byta busstrafik? Henrik Nyquist som har ansvar för stadsbussarna i Gävle förklarar:
– Vi tar in olika bussföretag och kollar vilka som har lämpligast pris och bäst kvalitet, och utifrån det väljer vi bussföretag. Nästa gång är om tio år.
Sedan undrade vi lite om vad som krävs för att få ett busskörkort. För många av oss har nog märkt att många av förarna inte kan köra buss ordentligt.
–För att kunna köra bussarna måste man ha ett busskörkort. Sen måste man ha yrkeskompitensbevis. Man ska kunna ha bra kundbemötade och service. Man ska även kunna hantera olika olyckssituationer, säger Henrik.
Han anser att de har lärt sig mycket och att det går över förväntan med bytet av busstrafik. De jobbar med samma problem som all annan kollektivtrafik, det snöiga vädret.
Göran Broman som jobbar inom barn och fritid på kommunen håller med Henrik.
– Vi är mycket nöjda med stadsbussarna. De är fräscha och har bra kvalitet. Vi jobbar såklart framåt för att utveckas och bli bättre.

Vi alla undrar varför busspriserna ökar och varför bussarna fortfarande är så sena, även fast vi nyss bytt busstrafik? Henrik menar att det är billigare att åka buss om man jämför med att åka bil. På de platser där resenärerna inte betalar bussbiljett, står skattebetalarna för kostnaderna, för att till exempel kunna ha råd med bränsle.
– Vissa bussar kan vara sena, ofta beror det på all övrig trafik. Det är någonting vi hela tiden jobbar på för att förbättra. Personligen tycker jag att tiderna är sämre nu än vad de var förr, men vi jobbar såklart på det säger Henrik Nyquist.

Britt Åhlén som jobbar inom X-trafik berättar varför det finns en sexkilometersgräns för att få skolbusskort.
”Det är en bestämmelse som står i lagen och det är kommunens ansvar att dessa regler följs”.
Peter Hasch (S) ordförande i utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden i Gävle, instämmer med Britt och berättar att beslutet är fattat av regeringen och riksdagen.
–Det är en regel som gäller för hela landet.
Peter tillägger att varje kommun själv kan besluta om de vill ha andra regler än denna. Det handlar om att kunna prioritera olika saker.
– I vårt fall var det ett val mellan bussresor eller att få lärare och bra utrustning till skolan. Vi valde att följa de nationella reglerna och prioritera undervisningen och elevernas resultat framför bussresor.

Efter att vi fått detta svar undrade vi även varför regeln inte kunde gälla vid olika busshållplatser där man hoppar på istället för att dra en tråkig gränslinje ifrån den skolan man går på. Peter menar då att denna linje inte är skarpt utritad efter 6 km utan efter hur olika bostadsområden ser ut, men tyvärr kan de inte acceptera allas önskemål och några blir då utan busskort. Det är någonting man inte kan ta hänsyn till och någontans måste ju denna gräns dras.

Vi undrar även varför pensionärer många gånger får åka gratis buss medan ungdomar inte får göra det. Vi har ju inte mycket bättre ekonomi än dem.
Göran Broman menar att det är ett politiskt beslut som har med att få ner kostnaderna i samhället. Det är även en stor hälsofråga eftersom pensionärer blir isolerade i sina hem då de inte är lika rörliga som ungdomar. Då kan de ta bussen istället för att behöva gå långa sträckor som de inte klarar av. I sin tur blir det då mindre hemtjänst och mindre pengar som samhället behöver lägga ut.
– Detta visar en studie ifrån Malmö som vi har följt.

Mer läsning

Annons