Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Butikernas kyldiskar räcker inte längre till

/
  • NY KYLDISK. När fler köper färdiglagad mat måste handlarna skaffa fler kyl- och frysdiskar. Håkan Elander, butikschef på Coop Extra i Skutskär, köpte förra året en ny kyldisk på fem meter.

Förra året köpte vi svenskar färdiga rätter i matbutiker för 4 miljarder kronor. Störst är de frysta rätterna, men de kylda portionsrätterna ökar stadigt.
– Förra året fick vi köpa en ny kyl på fem meter, säger Håkan Elander, butikschef på Coop Extra i Skutskär.

Annons

Arne Evertsson, handlare med två butiker i Hofors, minns när risgrynsgröt på korv lanserades för 30 år sedan.

– Då skrattade folk och undrade vem som köper det. Nu är risgrynsgröt den enskilt största charkprodukten i volym, säger han.

Han uppskattar att han säljer 100 färska matlådor, 100 sallader och 500 frysta färdigrätter varje vecka i sina två butiker.

För hela dagligvaruhandeln rör det sig om färdigmat för 3,9 miljarder kronor.

Enligt Marknadsrapporten köpte vi svenskar förra året djupfrysta rätter för 2,9 miljarder och kylda för 477 miljoner kronor.

Lägger man till soppor blir det 3,96 miljarder kronor och då ingår vare sig risgrynsgröt på tub, färdiga potatisgratänger eller några halvfabrikat.

Hos Håkan Elander på Coop Extra i Skutskär står den frysta färdigmaten för en tredjedel av utrymmet i frysdiskarna. För fyra år sedan räckte det med två frysar på 10 meter vardera, nu har butiken ytterligare 10 meter frys.

På senare år är det framför allt de färska kylda färdigrätterna som har ökat stort.

Håkan Elander bedömer ökningen till 15–20 procent varje år.

– Vi säljer mycket sallader, smörgåsar och färdiga rätter. Köttbullar, potatis och lingonsylt i Coops eget märke säljer hemskt bra, men även pajerna har ökat, och pannkakor och plättar är populärt, säger han.

På Ica Söder i Gävle säljs tusentals portioner färdigmat i veckan.

Där finns förutom färsk och frysta portionsförpackningar även ett antal rätter lagad mat som säljs på lösvikt i den manuella disken.

– Många tycker att det är skönt att inte behöva köpa så mycket, säger Thomas Hansson, en av två butikschefer.

Mer läsning

Annons