Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Crowdfunding. Dröm...

Crowdfunding är ett alternativt sätt att finansiera kultur. Istället för att köpa någonting i efterhand, ber man under arbetets gång om finansieringshjälp.

Många bäckar små finansierar istället för en enda kassaflod från förlag eller skivbolag. En direktkontakt mellan skapare och köpare som skär bort mellanhanden.

En av dem som har testat är Yvette Gustafsson, utbildad illustratör och serietecknare vid Högskolan i Gävles serietecknarprogram. Hon skiljer sig lite från övriga bidragssökare genom att be om bidrag för en redan färdig produkt: boken ”Drömresan” som hon tecknade under sin tid på HiG i ett 16 sidor på 16 timmar-projekt.

– Mest ville jag testa och göra någonting där jag snabbt kunde se resultat. Boken fanns redan och det innebar att de som lämnade ett bidrag slapp vänta.

Hon valde den svensk-norska crowdfunding-sajten Fundedbyme, där hon skrev en presentation av ”Drömresan” och manade sajtens besökare att köpa ett ex innan upplagan tog slut.

Boken beskriver hon som ”en resa runt jorden fylld av äventyr, lustiga sammanträffanden, kluriga funderingar, humor och lite sentimentalitet”.

För donatorerna fanns tre steg: För tio kronor fick man en PDF av boken och ett tack, för 100 kronor ett fysiskt ex av boken och för 300 kronor ett original från boken samt förstås ett eget exemplar.

Målet var att samla in minst 3 000 kronor, men med ribban lagd på 6 400 kronor. Vid deadline hade 4 220 kronor kommit in – vilket resulterade i en liten filmad glädjedans på Yvette Gustafssons hemsida.

– Jag har fått tjata på folk att hjälpa mig och har aktivt suttit och pushat för att få projektet uppmärksammat.

Projekten kan röra sig om vad som helst, men det är kulturprojekten – som har ett tydligt resultat som en bok eller en skiva – som fungerar bäst enligt Fundedbyme.

Yvette Gustafssons insamling är ganska blygsam jämfört med de pengar som rätt projekt kan dra in på den amerikanska crowdfundingsajten Kickstarter. Magasinet Icon berättar om serietecknaren Rich Burlew som samlade in 1,2 miljoner dollar. Medan Yvette Gustafssons insamling var ett sätt att testa en ny teknik och en övning i marknadsföring, utgör dessa crowdfundingens succéhistorier seriösa alternativ till finansiering från förlag eller statliga bidrag.

Även om crowdfunding har fått mycket uppmärksamhet under det senaste året, är fenomenet äldre än så.

En av de tidigaste historierna som fick uppmärksamhet var journalisten Christopher Allbritton som finansierade en reportageresa till Irak genom att be om mikrobidrag av sina läsare. Genom utvecklingen av nätets mikrobetalningsteknik har processen förenklats och sajter som nämnda Kickstarter och Fundedbyme ger en plattform för bidragssökare.

Varför ger man då bidrag? Ofta handlar det om att ge stöd till idéer som man vill uppmuntra, men inte heller att förglömma är de kompensationer som bidragsgivaren får (i Yvette Gustafssons fall ”Drömresan”). Det finns även en inte försumbar faktor av att vilja vara med och skapa historia. Vem hade i dag inte haft lust att skryta med att hon delfinansierade Kents första platta?

Tror du inte det finns risk att bli populistisk och välja projekt som lockar mecenater?

– Nej, det tror jag inte. I så fall är den tendensen ännu starkare om man ska försöka bli utgiven av ett stort förlag. Ett skivbolag exempelvis satsar på det som de vet kommer sälja. Med crowdfunding går man direkt till sin publik.

Är det bra att få en deadline?

– Verkligen, jag håller på med en bok nu som hittills har tagit två och ett halvt år och när jag börjar se ljuset i slutet av tunneln i det arbetet kommer jag att lägga upp den på Fundedbyme för att få en deadline.

Fundedbyme har i skrivande stund samlat in 1 184 974 miljoner kronor till 317 projekt. Sajten tar sex procent av alla insamlade medel i avgift.

Yvette Gustafsson tror inte att crowdfunding kommer att dö bort när mediehypen kring fenomenet ebbar ut, utan ser tvärt om att utvecklingspotentialen är stor. Hon hoppas också att attityden ska ändras, att inte bara ekonomiska bidrag ska komma utan med dem också en kultur av uppmuntran.

– Jag tycker att vi i Sverige borde bli bättre på att stötta andra och hjälpa varandra. ”Kolla på den här coola grejen!” Inte bara vara negativa.