Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Däck med dubb är viktigt!

Annons

Sverige har en god tradition av att hålla en mycket hög ambitionsnivå när det gäller trafiksäkerhet. Det är naturligt i ett land där vi har långa avstånd och de allra flesta som lever utanför de absoluta storstäderna är beroende av bilen som transportmedel.
En avvikelse från det höga säkerhetstänkandet är att några kommuner i Sverige har infört förbud mot dubbdäck på utvalda gator. Det är precis som att man har glömt bort att det kan bli vinter i Sverige igen men det vi nu upplever visar i allra högsta grad hur viktigt det är med riktiga vinterdäck på våra fordon. Att förbjuda dubbdäck är att utsätta svenska folket för en större risk för trafikolyckor. Förbudet mot dubbdäck påverkar inte bara de som bor i de aktuella kommunerna utan det påverkar trafiksäkerheten negativt i hela Sverige eftersom de trafikanter som nu väljer bort dubbdäck kör bil i hela Sverige – och utgör därmed en ökad trafikfara för alla trafikanter.
Genom Gävleborg passerar många från mälardalen på väg till och från Åre och Sälen och genom att vissa trafikanter nu kör på dubbfria däck så får alla trafikanter i vårt län försämrad trafiksäkerhet.
Även om många bilar i Sverige har antisladdsystem och antispinnsystem så hjälper inte tekniken vid kraftig inbromsning då man behöver fästet som bäst på vägbanan eller vid mycket halt väglag då hela fästet kan försvinna för bilen. Bilens däck är i allra högsta grad en integrerad del av bilens säkerhetssystem. Att inte ha dubbdäck vid halt väglag är ungefär som att klä på sig rejält vid kallt väder när man ska gå ut och gå men istället för rejäla vinterskor så går man ut i bara socklästen.
Miljöpartiet har gjort ett utspel i julhelgen där man vill förbjuda dubbdäck i hela Sverige i tron att dubbdäck och dubbfria däck är lika säkra men att göra som mp vill vore att med berått mod öka risken för allvarliga trafikolyckor.
Det har kommit flera undersökningar som pekar på dubbdäckens stora betydelse för trafiksäkerheten. Skillnaden mellan att köra bil med dubbdäck än att köra utan är kan vara så stor som 43 % enligt en undersökning från Trafikverket, i om en trafikolycka resulterar i en dödlig utgång eller inte.
Det måste vara upp till var och en att göra en egen riskbedömning över körsätt och körförmåga och därefter fatta beslut om man ska köra med dubbdäck eller inte. Det är inte logiskt att förbjuda dubbdäck i Sverige där vi har en god tradition av hög trafiksäkerhet och en politisk målsättning med noll döda i trafikolyckor.
Lars Beckman
Riksdagsledamot Gävleborg, m.
Ulf Berg
Riksdagsledamot Dalarna, m.

Mer läsning

Annons