Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bötfälls för burning - sedlarna regnar in

/
  • När David Gunnars fick en bot för att han burnade på Falu cruising var åskådarna snabba med att samla ihop pengar till boten.
  • David Gunnars publicerade en bild på boten tillsammans med pengarna på sin Facebook-sida.
  • Johan Alm, trafikpolis i Dalarna.
  • En burnout på Falu curising på onsdagskvällen.

Burning, att "bränna" bildäck mot asfalten, är olagligt i Sverige. Men till åskådarnas belåtenhet finns det ännu de som trotsar lagen.
När David Gunnars fick en bot för att han "burnade" i går på Falu cruising regnade sedlarna in över bilen.

Annons

Gummibränning eller så kallad "burnout" är en företeelse som lever kvar från när det tävlades med bilar under femtiotalets raggarkultur i USA. Det är när fordonet står still men hjulen snurrar samtidigt mot asfalten, med kraftig rök och ljud som effekt. Sedan dess har man kommit på att bränningen skadar miljön, hälsan och, om det går riktigt illa, riskerar att fysiskt skada någon.

Under bilevenemang som Falu cruising är polisen beredda på den här typen av brott. Då har åskådarna varit lika beredda som polisen – fast med att betala böter.

– Folk kom springandes med tjugolappar och hundringar och allt vad det var. Så det gick ihop i alla fall, säger David Gunnars som fick en bot efter att ha bränt gummi.

Sent under onsdagskvällen publicerade David Gunnars en bild på boten tillsammans med pengarna på sin Facebook-sida. "Kvällen gick ihop! Tack Falun!" står det i ett av inläggen.

I Dalarna är problemet med bränning av gummi inte av stor omfattning, men när det väl händer är polisen redo att ingripa.

– Det som vi har problem med är när människor står tätt packade på sidorna och bilen gör en burnout. Det som kan hända är att man förlorar grepp. Då slungas bilen iväg som en projektil och det händer att folk blir nedmejade, säger Johan Alm, gruppchef trafikpolisen i Dalarna.

I går när polisen ingrep var stämningen något uppjagad. Bara någon minut efter att David Gunnars fått sin bot började sedlarna regna in över honom i bilen. Men för David råder det ingen tvekan om att polisen ändå gör rätt när de ingriper.

– Det är ju många som är fulla och skräniga och skriker på polisen. De gör ju sitt jobb, om de skulle strunta i att ge en bot så gör de inte det.

Även om spänd stämning kan uppstå i samband med polisens ingripande, menar polisen att syftet är ingenting annat än att skydda de människor som står nära fordonet. Uppfattningen om att polisen skulle vara ute för att jävlas stämmer inte.

– Det går bra hundra gånger men den etthundraförsta gången gör det inte det. Man har missuppfattat om man tror att det handlar om ett vi och dem. Polisen gör inget för att jävlas utan vi har alltid ett syfte med vårt agerande. Sedan kan det vara så att den som sitter bakom ratten inte förstår syftet. Målet är att ingen ska behöva hamna på sjukhus, säger Johan Alm.

Gör man så kallade burnouts tillräckligt många gånger kan man riskera att få körkortet indraget. Det räknas som ett mindre trafikbrott och boten ligger på 1000 kronor. För David Gunnars spelar anmärkningen i brottsregistret inte särskilt stor roll.

– Jag har klarat mig ganska bra från polisen innan och jag tänker att en bot inte gör så mycket. Man gör ju alltid en riskbedömning och ser till att det är fritt och skulle hinna stanna om något går fel. Man får ju tänka sig för, säger David Gunnars.

Mer läsning

Annons