Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Därför får Hofors inte se röken av någon dragrace

Trafikverkets regler säger att man inte får ha hastighetstävlingar på allmän väg.

Länsstyrelsen ser inte att det går att göra något undantag för Ironville cruisers dragracinglopp i Hofors i juni.

Annons

Fem år i rad har det ordnats dragrace i Hofors. Men när arrangörerna Ironville cruisers ansökte om att få köra även i år blev det stopp. Det berättade Arbetarbladet i går.

Länsstyrelsens hänvisar till en trafikföreskrift som förbjuder hastighetstävling på allmän väg.

Undantag går bara att göra om den allmänna vägen är ringa trafikerad eller inte av genomfartskaraktär.

Men de undantagen är inte tillämpliga på den bit av Torsåkersvägen genom Böle industriområde där tävlingen skulle ha hållits.

– Vi anser inte att det går att stänga av Torsåkersvägen. Det spelar ingen roll att trafiken leds om, säger Martin Coborn, jurist på länsstyrelsens rättsenhet.

Han tillägger att även Trafikverket tycker att det vore synnerligen olämpligt.

Det räcker inte att Hofors kommun, som är den egentliga väghållaren i det här fallet och inte Trafikverket, har sagt ja till dragracet.

Inte heller spelar det någon roll att arrangemanget alltid brukar vara mycket uppskattat eller att både polisen och bilsportförbundet godkänt tävlingen.

– Det är bara den här regeln det handlar om och den kommer vi inte runt, säger Martin Coborn.

Men varför får tävlingen inte tillstånd den här gången när den fått det alla andra år?

– Även förra året blev det en diskussion. Då sade vi till slut ja eftersom beslutet hamnade så nära inpå tävlingen. Vi kan inte göra det igen. Det är viktigt att samma regler ska gälla för alla.

Förstår du om folk tycker att det här är stelbent byråkrati?

– Jo, det kan jag förstå. Mitt råd, och även Trafikverkets, är att Ironville cruisers överklagar till Transportstyrelsen så vi får ärendet prövat en gång för alla, säger Martin Coborn.