Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dataspel = årets upplevelse?

Annons

Att HUI (Handels utredningsinstitut) bestämt att "en upplevelse" är årets julklapp 2008 säger egentligen ingenting om hur det ligger till med den saken.

Möjligen säger det oss att lobbyism är årets yrke.

En så flummig och oprecis julklapp har HUI aldrig presenterat tidigare. Utnämningen är en triumf för de tysta påtryckare som måste jobbat häcken av sig för den svenska turist- och upplevelseindustrin.

Både du och tomten har alltså blivit lurade om du fick en spa-behandling och inte nya "Rockband"-spel i julklapp i år.

En upplevelse, bah! Det kan ju vara något negativt eller tragiskt.

Om tomten är full och ramlar omkull i en snödriva kan det vara en upplelvelse för dem som ser, men inga barn i världen önskar sig att få uppleva något sådant på julafton.

Om ni ursäktar det allvar som kan speglas i den meningen.

Som tur är (för HUI) är det en upplevelse att få ett dataspel, som också erbjuder nya upplevelser för den som börjar spelar det.

Posten – som hjälper tomten med att sortera alla de över 100 000 önskelistor som barn skickar till "Jultomten" – har gått igenom 1000 och ställt samman barens tio i topp-lista över barnens önskeklappar 2008.

Etta på listan?

Dataspel förstås.

Data- och tv-spel inklusive konsoler toppar barnens önskelistor och "en upplevelse" finns inte med i den officiella statistiken från Posten i alla fall.

Listan innehåller sen önskningar om bilar, Lego, docka, kläder, husdjur, Star Wars, dvd-film, brädspel, gosedjur, musikinstrument, Pokemon, målarsaker, bok, och radiostyrd leksak.

"En upplevelse" finns inte med.

Bara så ni vet, ni på HUI.

Det är inte bara Postens undersökning som visar att dataspel borde varit "Årets julklapp" i år. Nu hoppas branschen, med all rätt, på utmärkelsen 2009 i stället.

Till sist: God jul!

Mer läsning

Annons