Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

De tävlar om att skapa värsta snålåket

Så långt som möjligt på en liter bensin. Nu ger sig maskiningenjörsstudenter vid högskolan in i en världsomspännande – och prestigefylld – tävling.

– Det finns franska skolor som plöjer ner 20 miljoner euro i den här tävlingen varje år, säger Fredrik Mickelsson, initiativtagare.

Budgeten som Gävlestudenterna har att röra sig med för att skapa det bränslesnålaste fordonet är betydligt mindre: omkring 110 000 kronor.

Men med den kan de komma långt, bokstavligen.

– 100 mil per liter är ingen omöjlighet, konstaterar Fredrik Mickelsson, maskiningenjörsstudent och projektledare.

I maj tävlar 200 team från hela Europa i tävlingen Shell Eco-marathon om att designa och bygga ett fordon som drar så lite bränsle som möjligt.

Teamet från Högskolan i Gävle – HiGtech – arbetar just nu med byggandet av Stella, som deras fordon ska heta. Totalt är de 14 maskiningenjörsstudenter samt den ansvarige läraren Per Blomqvist.

Motorn, i mopedstorlek, har Fredrik Mickelsson själv utvecklat för att den ska vara så lätt och bränslesnål som möjligt.

Sedan i augusti har arbetet varit igång, men det är först nu som själva byggandet tar vid. I slutet av april ska Stella stå klar. Hon kommer att se ut som en rymdfarkost, utformad för att ge minsta möjliga luftmotstånd.

För studenterna som är involverade i projektet är deltagandet i tävlingen något som platsar i cv:t. En av huvudsponsorerna – ÅF – har fått upp ögonen för tre av studenterna, varav en redan har anställts.

– Man skiljer sig ur mängden genom det här, säger Fredrik Mickelsson, som är anställd av ÅF sedan tidigare.

Men även högskolan och akademin för teknik och miljö vinner på deltagandet. Chalmers ska ha fått sökande just på grund av att de brukar delta i tävlingen.

– Det här sätter skolan på kartan, det är en otrolig marknadsföring, säger Jonas Söderström, samordnare i chassigruppen.